Busser vinder ét minut på Nørrebrogade

Passagererne på to af Københavns mest benyttede buslinjer kommer knap nok til at mærke nogen forskel i rejsetiden, når Københavns Kommune fra 1. oktober - som et forsøg i tre måneder - lukker Nørrebrogade for gennemkørende biltrafik på strækningen mellem Nørrebro Station og Søerne.

Selv om formålet med
lukningen er at forbedre forholdene for fodgængere, cyklister og
brugerne af den kollektive trafik, bliver bussernes
gennemsnitsfart kun forbedret med ti procent, skriver Berlingske
Tidende. Det svarer ifølge beregninger fra busselskabet Movia
til, at linjerne 5A og 350S sparer godt et minuts køretid på den
2,5 kilometer lange strækning i forhold til i dag, mens antallet
af biler reduceres fra 15.000 til 7.500 dagligt ved Dronning
Louises Bro. »Et minut lyder ikke af meget, men strækningen er
kort. Så vi har formentlig været forsigtige i vores beregninger.
Men med den intensive drift, der er med linje 5A, kan selv små
forbedringer batte noget. Nogle gange skal der kun et minut til,
for at man kan gennemføre driftsbesparelser og tage en bus ud
samtidig med, at det er attraktivt for kunderne,« siger
afdelingschef i Movia Per Gellert. Hvis biltrafikken under
forsøgslukningen siver fra Nørrebrogade til de nærmeste gader,
er der risiko for, at det omvendt vil gå ud over rejsetiderne
med buslinjerne 3A, 4A, 6A og 18. »Det er en del af forsøget at
følge op på, hvad der sker på de øvrige strækninger. Nogle gange
viser det sig, at bilerne finder helt nye veje. Da Fasanvej blev
lukket under metrobyggeriet, frygtede man også mere trafik på
parallelvejene. Men det skete ikke,« siger Per Gellert. På
Rådhuset mener Socialdemokraternes gruppeformand, Jesper
Christensen, at det er værd at gennemføre forsøget med lukning
af Nørrebrogade, selv om bussernes rejsetidsgevinst kun er et
minut. »Det vigtigste er at få bremset den negative udvikling,
så rejsetiden ikke forværres. Selv om vi investerer mange penge
i busfremkommelighed, går det ikke fremad,« siger Jesper
Christensen og hentyder til, at de københavnske busser kører
helt ned til 12,7 km/t på grund af trængsel.