Busselskaber belønnes for tilfredse kunder

Pas på, at underkæben ikke ryger ned i fortovet, hvis du fra i dag skal med buslinje 150S eller 173E i Storkøbenhavn. Inden bussen ankommer, »risikerer« du nemlig at blive budt hjertelig velkommen af en stoppestedsvært, som vil hjælpe med svar på dine spørgsmål.

F.eks. hvordan trafikken ruller her og nu. Og når du
stiger om bord i bussen, vil også chaufføren være venligheden
selv. Smil endelig tilbage, selv om der er en bagtanke med
charmeoffensiven.

Det kan lønne sig i det lange løb. Som den
første busoperatør i Danmark får Arriva nu en økonomisk gulerod
for at tiltrække flere passagerer til den kriseramte kollektive
bustrafik, der på ti år har haft en passagernedgang på 25 pct. i
hovedstadsområdet, skriver Berlingske Tidende.

Selskabet kan
tjene op til tre kroner ekstra pr. ny - og tilfreds kunde, som
stiger på linje 150S eller 173E. Derfor giver Arriva den nu hele
armen for at sikre passagererne bus til tiden, rene busser, klar
information og en behagelig køretur med elskværdige chauffører.
Samtidig indsættes der ekstra busser på linje 150S, så der
bliver fem minutters drift i myldretiden på delstrækningen
Nærum-Nørreport.

Modellen for såkaldte incitamentskontrakter er
hentet fra Skåne, hvor tusindvis af nye passagerer er stået på
bussen som følge af den langt bedre service. Og fra i dag vil
Movia i samarbejde med Arriva prøve modellen af i Storkøbenhavn
i et tre-årigt forsøg. Målet med aftalen er en passagerfremgang
på 10 pct. årligt.

Det svarer til cirka 360.000 årlige
påstigere. Hvis det lykkes, og passagererne samtidig giver gode
karakterer for servicen - i forbindelse med uvildige
spørgeundersøgelser - vil Arriva få godt en ekstra million
kroner på bundlinjen. »Arriva har både god grund til at skaffe
flere passagerer og til at sørge for, at passagererne får en god
service.

Vi ved, at god service er en forudsætning for flere
passagerer, og jeg er overbevist om, at både passagertal og
kvalitet kan øges,« siger Movias adm. direktør, Johannes Sloth.
Ifølge Arrivas kommunikationsdirektør Jan Wildau falder noget af
gevinsten tilbage på passagererne. Bl.a. vil der blive indsat
ekstrabusser i takt med, at passagertallet vokser, så kunderne
ikke kommer til at stå som sild i tønder og flygter skrigende
tilbage til deres biler.

»I Helsingborg er passagertallet på to
år vokset med 30 pct., så vi er ikke i tvivl om, at vi også kan
skaffe langt flere passagerer her ved at forbedre produktet,«
siger Jan Wildau. Men er det ikke sådan, at folk, der gerne vil
køre med bus, allerede sidder i dem? Nej, det er helt
grundlæggende forkert at antage, at kun folk, der er nødt til
det, kører med bus.

Og at alle andre ikke kunne tænke sig at
gøre det. Passagererne er ikke dumme. I samme øjeblik produktet
bliver udviklet og konkurrencedygtigt, så knækker vi kurven.«
Hvad hvis det alligevel ikke lykkes? »Så vil vi i samarbejde med
Movia analysere os frem til, hvad vi så kan gøre,« siger Jan
Wildau.

Movia, som har et ambitiøst mål om ti millioner ekstra
passagerer i 2010, satser på, at andre busoperatører i regionen
også vil indgå incitamentskontrakter for at øge den kollektive
trafiks markedsandel. »Jo før, jo bedre,« siger Johannes Sloth.