Bureaukrati-kaos: Arne lænket til sit hjem

Arne Nygreen fra Nørrebro i København ville bare gerne tilmeldes Flextrafik, men efter et bizart kommunalt forløb mangler han stadig ansøgningsblanketten 11 uger senere.

59-årige Arne Nygreen, der er  førtidspensionist, har et brændende – om end beskedent – juleønske til Københavns Kommune.

- Jeg vil gerne en tur over i Frederiksberg Centret og se butikkernes juleudsmykning, og rent praktisk skal jeg også besøge optikeren, fordi jeg skal have nye briller, siger han til TV 2 Lorry.

I halvandet år har Arne ikke været uden for Nørrebro, bortset fra når han skal til lægen. Han lider nemlig af lungesygdommen KOL og er derfor bundet til sin kørestol.

- Så skal jeg jo have hjælp til at komme afsted. Jeg har godt nok en kæmpe stor familie, men de bor alle sammen oppe ved Limfjorden i det nordjyske. Så de kommer jo ikke lige forbi og tager mig med på tur, forklarer han.

Rykker gang på gang

Arne Nygreens kamp for at blive tilmeldt kommunens Flextrafik starter den 14. september, hvor han kontakter Hjemmeplejevisitationen. Men der sker ikke noget, og tiden går.

- Jeg ringer ind tre gange i løbet af oktober måned til hjemmeplejevisitationen for at rykke for et svar og høre, hvad der sker.

Den 31. oktober klager Arne Nygreen til hjemmeplejevisitationen. Og så sker der endelig noget. Arnes visitator er efter syv uger nu kommet frem til, at det slet ikke er hende, der skal behandle sagen.

I stedet skal han sende et udskrevet ansøgningsskema til Borgerservice. Der er bare ét problem:

- Jeg har ingen printer i min lejlighed og kan jo ikke komme ud af lejligheden og bruge en printer nogle steder. Så jeg kan ikke printe det ud.

Arne Nygreen kan på grund af sin lungesygdom faktisk slet ikke tåle luftforureningen fra en printer. 

Kommunen kan ikke modtage elektronisk

Og selvom kalederen snart viser 2018, så kan Københavns Kommune ikke kan modtage ansøgningen elektronisk. Derfor må en hjemmehjælper tage et fysisk eksemplar af skemaet med til Arne Nygreen. Det sker den 8. november.

- Jeg fik det udfyldt og afleveret til hjemmehjælperen, og han tog det med igen. Så tænkte jeg ”nu sker der endelig noget.”

Men den 22. november er der stadigvæk ikke svar, og Arne Nygreen undersøger, hvad hjemmeplejen har gjort ved ansøgningen.

- De siger, de har sendt den videre. Men den er kommet væk i systemet, siger Arne den 59-årige førtidspensionist til TV 2 Lorry. 

Så nu lader det til, at Arne Nygreen skal starte sin kamp helt forfra. 

Gav op hos kommunen

Borgerservice kan stadig kun hjælpe ham med en udskrift af ansøgningsskemaet, hvis han selv kommer forbi kommunen. Men Arne Nygreen kan jo slet ikke komme nogen vegne, før han rent faktisk bliver tilmeldt Flextrafik.

- Jeg gav op. Jeg syntes, jeg havde været meget tålmodig og meget præcis i mine anmodninger. Jeg havde jo bare et simpelt ønske om at få et ansøgningsskema på papir.

I stedet må Arne Nygreen maile ansøgningsskemaet til sin søster i Hjørring, der har printet det - så nu er det på vej med posten til Nørrebro.

- Dybest set synes jeg faktisk, det er lidt morsomt. Men det er også lidt tragisk. At noget så simpelt som at få et ansøgningsskema skal gå via Hjørring og med posten til København, for at jeg kan få det. 

Overborgmester henvender sig

I går aftes lagde Arne sin fortælling på facebook, og det har langt om længe sat skub i tingene.

Gennem en bekendt i Skagen når Arnes forløb pludselig frem til overborgmester Frank Jensen, der lover at gå videre med sagen.

- Så skrev Frank Jensen: ”Kære Arne, det lyder fuldstændig vanvittigt med den behandling, du har været udsat for.”

Opslaget på Facebook får også en af Arnes tidligere kollegaer til at henvende sig. Hvis ikke Københavns Kommune formår at tilmelde ham Flextrafik inden jul, lover hun at opfylde hans juleønske.

- Hun har tilbudt, at hvis det går helt i hårknude, kan hun og hendes mand komme forbi en dag og køre mig over i Frederiksbergcentret. Så det kan være, det af anden vej lykkes mig at komme derover inden jul. 

Kommunen skal være bedre

Den ansvarlige borgemester for Borgerservice, Carl Christian Ebbesen, Dansk Folkeparti, erkender at Arne Nygaards forløb har været "tåbeligt".

- Det kan da gøres meget smartere, det viser det her fuldstændigt tåbelige bureakrati jo også. Vi skal jo bruge de her elektroniske muligheder meget bedre. Kommunen skal være bedre, siger han til TV 2 Lorry. 

Carl Christian Ebbesen har tirsdag sendt en medarbejder ud med en æske chokolade - som et plaster på såret - og et skema, så det kan blive udfyldt omgående. 

 
 
Foto: Jens Jacob Juulsager / TV 2 Lorry

 

 


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik