Børn lærer at læse af specialister

Hvis de dårligste læsere i en første klasse får intensiv læseundervisning af særligt uddannede specialister, kan næsten ni ud af ti lære at læse ligeså godt som deres klassekammerater. Det viser en omfattende undersøgelse af en ny læsemetode, Reading Recovery, som knap 1.500 danske børn er blevet undervist efter i årene 2003-2008.

Metoden er så effektiv, at hovedparten
af børnene har bevaret deres gode læsekundskaber, når de testes
igen i fjerde klasse, skriver Berlingske Tidende.»Det er
imponerende resultater,« lyder reaktionen fra Niels Egelund, der
er professor i specialpædagogik på Danmarks Pædagogiske
Universitet og i formandskabet for Skolerådet.

Han mener, at det
viser, at de dårligste læsere har behov for lærere med en
specialistuddannelse: »Lærerkvalifikationerne er af helt
afgørende betydning, og på det område har vi svigtet
specialundervisningen i mange år.

Der har ikke været
specialpædagogik i læreruddannelsen siden 1983,« siger Niels
Egelund. I den nye læreruddannelse er specialpædagogikken
indført igen, men der er fortsat et massivt behov for
efteruddannelse.

Undervisningsminister Bertel Haarder (V)
påpeger, at der indføres læsevejledere på alle folkeskoler, og
at der i de senere år er sket en kraftig forbedring af
læseundervisningen i indskolingen.

»Jeg har selv set Reading
Recovery i praksis, og jeg er meget imponeret over resultaterne.
Jeg synes, at det endnu engang gør det klart, at manglende
læsefærdigheder kan der gøres noget ved - og det skal der gøres
noget ved.«