Foto: Københavns Kommune

Borgmester vil rense klasselokaler for farlig gasart

En række skoler og daginstitutioner er så hårdt ramt af forurening, at der bør opsættes luftrensere, lyder det fra Anna Mee Allerslev.

Mange skoler, vuggestuer og børnehaver i hovedstaden ligger nær trafikerede veje, hvor partikler og gasser siver ind i lokalerne. 

Faktisk er der ved flere institutioner målt værdier af den skadelige NO2 på over EU's fastsatte maksimale grænse på 40 mikrogram per kubikmeter.

Og på mere end 90 institutioner i København er der værdier på over 20 mikrogram NO2 per kubikmeter, lyder det fra Radikales nuværende beskæftigelses- og integrationsborgmester Anna Mee Allerslev til Berlingske. 

Hun ønsker derfor at give klasseværelserne luftrensere, der enten kan suge luft ind udefra - og rense den på vejen - eller rense luften via recirkulation indendørs. Sidstenævnte model vil også rense luften for den CO2, som børnene udånder, og dermed give et bedre indeklima. 

Læs også Presset borgmester vil finde penge til førtidspension

Farlig gas giver vejrtrækningsproblemer

NO2 - eller i daglig tale kvælstofdioxid - kommer især for brændeovne, diesel- og benzinbiler. Og forhøjede NO2-værdier kan på længere sigt fremprovokere hvæsende vejrtrækning eller indlæggelser for astma og andre luftvejssygdomme. 

Derfor hilser man tiltaget velkomment i Det Økologiske Råd. 

- Luftrensere vil både fjerne forurening fra den lokale trafik og brændeovne, men også den forurening, der kommer udefra, lyder det fra seniorrådgiver Kåre Press-Kristensen til Berlingske. 

Han understreger, at man bør gå med en model, der også renser luften for CO2. 

Enhedslisten: Uambitiøs plan

Kåre Press-Kristensen fremhæver dog også til Berlingske, at luftrensere ikke er en fuldtstændig løsning på problemet, der også bør afhjælpes med mindre generel forurening i samfundet og mere forebyggende motion, der kan forhindre følgelidelserne.

Og netop det synes også at være Teknik- og Miljøborgmester Morten Kabells (Enhedslisten) kæphest. 

Han kalder ideen med luftrensere for uambitiøs og peger på, at man i stedet bør se på, hvordan man får trafikken til at glide bedre gennem byen.