I Vallensbæk er det svært at glemme, at der løber to motorveje igennem kommunen. Man kan nemlig høre dem de fleste steder. Vallensæbk er den kommune i Region Hovedstaden, som er hårdest ramt af trafikstøj.
Mange borgere i Vallensbæk kan ikke bruge deres haver - de kan ikke engang åbne deres vinduer.
Derfor råber borgmester, Henrik Rasmussen, Kons., nu op i et åbent brev til politikerne på Christiansborg, fordi Vallensbæk er blevet forbigået, da der for nyligt blev uddelt midler til støjskærme rundt om i landet.
- Jeg er både utilfreds og uforstående overfor, at Vallensbæk og Vestegnen generelt ikke er blevet prioriteret i forhold til støjpuljen. Det er ikke i orden, at man bygger motorveje, udvider dem og laver jernbaneanlæg, så man kan komme hurtigt fra provinsen til København, men man vil ikke beskytte de borgere, der har valgt at bo tæt på deres arbejdsplads. Det, synes jeg, ikke er okay, siger han.
En måling fra Vejdirektoratet viste, at hver tredje bolig i Vallensbæk Kommune er belastet af støjen fra de to motorveje, der løber gennem kommunen. Borgmesteren selv fortæller i sit brev at 70 procent af borgerne er generet af trafikstøjen.
"Mange borgere i Vallensbæk kan ikke bruge deres haver - de kan ikke engang åbne deres vinduer. Så kære politikere på Christiansborg: Få nu gjort noget ved trafikstøjen på Vestegnen - det handler simpelthen om borgernes livskvalitet og helbred", skriver han i brevet.
Mere trafik har gjort det værre
Trafikstøj og sundhed
Trafikstøj kan medføre:
- Kommunikations-besvær
- Hovedpine
- Søvnbesvær
- Stress
- Forøget blodtryk
- Forøget risiko for hjertesygdomme
- Hormonelle påvirkninger
Ministre har flere gange besøgt Vallensbæk og lyttet til støjen med deres egne øre. Men lige meget har det hjulpet.
- Jeg kan ikke forstå, at vi gentagne gange har haft ministre herude for at kigge på de støjproblemer, vi har, og hver gang er de gået herfra og har sagt, at de godt kan forstå problemstillingen. Jeg skal ikke negligere, hvad andre har fået, men jeg må konstatere, at puljerne er for små, siger han.
Han er særligt utilfreds med tranportministeren, Ole Birk Olsen, Liberal Alliance.
- Vi har fået et frækt brev fra transportministeren, hvor han pointerer, at vi skal være glade for, at man har priotriteret, at motorvejen har støjsvag asfalt. For det første er det lagt, før han blev minister, så det kan han ikke tage æren af. Men mængden af trafik er steget efter det blev lagt, så de to decibel, det gav, er for længst blevet overhalet af mere trafik, siger han.
En ny rapport fra Vejdirektoratet dokumenterer ifølge Ingeniøren, at trafikken er steget med 18 procent fra 2000 til 2015 på de danske veje.
De fik støjpengene:
- Bjøverskov i Køge på sydsiden af Vestmotorvejen fik 37,3 millioner til at etablere en støjskærm. Den bliver 1.500 meter lang og 4 meter høj.
- Bregnerød ved Hillerødmotorvejen i Furesø Kommune får 10,3 millioner til at etablere en 400 meter lang støjskærm.
- Taulov på Fyn får 14,6 millioner til støjskærm.
- Tapsøre i Sønderjylland får 7,7 millioner til en støjskærm.
Mød en af de borgere, der er godt og grundigt træt af støj i Vallensbæk.