Den konservative borgmester Benedikte Kiær på Helsingør Rådhus. Foto: Erik Refner - Scanpix

Borgmester: Her bør vi placere tunnelen til Sverige

Regioner og kommuner i både Danmark og Sverige ønsker sig en fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg.

I årevis har man diskuteret og lagt arm om en mulig fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg.

Jeg er sikker på, at en fast forbindelse vil give vækst og udvikling fremadrettet.

Benedikte Kiær

Men i denne uge kom så en samlet anbefaling fra Greater Copenhagen, der er et samarbejde mellem 46 østdanske og 33 skånske kommuner, Region Sjælland, Region Hovedstaden og Region Skåne.

Der skal bygges en fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg, lyder det fra organisationen, der skriver, at projektet skal prioriteres før andre infrastrukturprojekter - eksempelvis en metroudvidelse mellem København og Malmø. 

Læs også Nyt fremstød for forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg

Benedikte Kiær (K), der er borgmester i Helsingør Kommune, er også varm fortaler for en fast forbindelse, og dét selvom Helsingør er en gammel færgeby.

- Den her forbindelse vil betyde en masse positivt for Helsingør. Vi vil blive mere attraktive for virksomheder, der kan finde på at placere sig heroppe, fordi det er vigtigt for dem at komme hurtigt frem og tilbage mellem Danmark og Sverige. En fast forbindelse vil ikke forhindre Sundbusserne i at sejle gående til Helsingborg, siger hun til TV 2 Lorry. 

Læs også Kulturværft i Helsingør kæmper med underskud

Løsningen bør ifølge borgmesteren bestå af to tunneler, så både togvogne og billister kan komme hurtigt over sundet.  

Togtunnelen skal gå fra Helsingør Station, der ligger klods op af den nuværende færgehavn, så man kan springe af toget i Helsingør by, før man når Sveriges land. 

Den anden tunnel bør gå fra området mellem Espergærde og Helsingør, hvor motorvejen også slutter i dag.

På den måde vil man undgå lastbiler og tung trafik i centrum af byen, påpeger Benedikte Kiær. 

Læs også Nordsjællandske borgmestre vil have del i motorvejs-penge

Den tidligere konservative borgmester Per Tærsbøl har ellers tidligere stemt imod en fast forbindelse med henvisning til Korsør og Nyborg, som i kølvandet på Storebæltbroen er gået i stå, mens Slagelse og Odense i stedet er blomstret op. 

Denne sammenligning giver Benedikte Kiær dog ikke meget for.

- Man må bare sige, at Helsingør er ikke Korsør. Vi er en stor kommune med 60.000 indbyggere, og der er 130.000 i Helsingborg. Det er et helt andet sammenhængende byområde på størrelse med Odense, så jeg er sikker på, at en fast forbindelse vil give vækst og udvikling fremadrettet, siger hun. 

Der er kun fire kilometer mellem Helsingør og Helsingborg på det smalleste stykke af Øresund.  Foto: TV 2 Lorry