02:48

Borgmester ærgrer sig over forlist cykelfærge-projekt

Det er et stort tilbageskridt for turismen, lyder det fra borgmesteren i Dragør.

Det er ikke meget mere end en måned siden, at cykelfærgen Elephaten sejlede sin første tur med cyklister og fodgængere mellem Dragør og Limhamn i Sverige.

Men nu meddeler selskabet, som står for færgedriften, at projektet er stødt på grund. 

Den gamle kutter er godkendt til at medbringe 36 passagerer i det danske farvand, men de svenske søfartsmyndigheder er nu vendt tilbage med deres endelige dom - og her vil man kun tillade 12 ombord ad gangen.

Med så få gæster kan færgeruten ikke løbe rundt økonomisk, og det ærgrer borgmesteren i Dragør Kommune, Eik Dahl Bidstrup (Venstre). 

Læs også Svenskerne sænker cykelfærge efter kun én måned på vandet

Et tilbageskrift for turismen

Han havde ellers håbet, at Elephanten havde kunne være med til at udvikle både erhvervslivet og turismen i området:

- Jeg synes, det er dybt beklageligt, at de svenske myndigheder bevidst bremser et godt initiativ, siger borgmesteren til TV 2 Lorry. 

Han har nu bedt om aktindsigt i kommunikationen mellem Sverige og Danmark. Det var nemlig hans indtryk, at det drejede sig om rene formaliteter, da svenskerne udsatte deres endelige godkendelse. 

- Både vi i Dragør og Linhamn vil jo gerne udvikle vores byer. Så jeg ser det som et stort tilbageskridt for begge byer og for det samarbejde, vi har arbejdet på i de seneste tre år, hvor jeg har været borgmester, siger Eik Dahl Bidstrup til TV 2 Lorry. 

Læs også Tag cyklen til Sverige: Cykelfærge i Dragør er en realitet

Skuffet borgmester stiller spørgsmålstegn ved venskab

46 østdanske, 33 skånske kommuner, Region Sjælland, Region Hovedstaden og Region Skåne har i flere år arbejdet fælles for at fremme væksten i området under navnet Greater Copenhagen. 

Borgmesteren går så langt som til at stille spørgsmålstegn ved samarbejdes holdbarhed:

- Jeg troede blandt andet, at ideen med Greater Copenhagen var at fremme turismen. Det, synes jeg ikke, de giver udtryk for, at de ønsker at bakke op om, siger han til TV 2 Lorry. 

Ifølge kvinden bag Cykelfærgen.com og Stolz ApS, der driver færgeruten, så skal cykelfærge-projektet dog ikke lægges helt i graven endnu. 

Stadig håb

Selvom det endnu ikke har været muligt at finde en løsning, så tror hun på ideen med en færgerute mellem Dragør og Limhamn:

- Cykelfærgen er her for at blive. Det fortjener den. Den feedback, vi har fået, har været så overstrømmende positiv. Så det her er bare et bump på vejen, siger Rikke Stolz til TV 2 Lorry. 

Hvis ikke den svenske myndighed vil give sig, så overvejer hun at kigge sig om efter en ny båd. 

Elephanten sejler sine foreløbigt sidste ture mellem den 25. juli og den 30. juli. Al sejlads er indstillet både før og efter denne periode. 

ELEPHANTEN - DEN UHELDIGE BÅD

Den grå kutter blev bygget i 1940 i Skagen, men blev allerede i august 1943 taget af de tyske styrker ved Vejle.

I marts 1945 kom kutteren igen på danske hænder, da den blev overdraget til den danske stat og underlagt Minestrygertjenesten, hvis formål var at fjerne miner fra de danske farvande.
 
Siden har skibet fungeret som skolefartøj på Slipshavn, som Forsvarsministeriets tjenestefartøj på Christiansø og som ambulanceskib og redningsfartøj ved Ertholmene, ligeledes ud fra Bornholms kyst.

Det var også, da båden tjente ved den bornholmske øgruppe, at den fik navnet Elephanten - muligvis fordi den er bred og grå.

Meningen var, at Elephanten fremover skulle tjene som cykelfærge - planer som nu måske forpurres.