Borgerrådgiver efter hackersag: Vi skal tale med borgerne

Kvinde mistede ydelser fra det offentlige, fordi hendes mail blev hacket

Der gik flere dage eller uger, før Københavns Kommune selv indså, at det var helt galt, da en kvinde mistede sin hjælp fra det offentlige, fordi hendes sagsbehandler fejlagtigt troede, at hun var rejst til Liverpool i England.

-Vi opdagede det relativt hurtigt, siger kommunens borgerrådgiver, Johan Busse.

Men fejlen blev først rettet, fordi kvinden klagede. Hendes email var blevet hacket - og i hendes navn blev der nu sendt mails til alle på hendes adresseliste.  De falske mails handlede om, at kvinden var i Liverpool og der havde fået frastjålet pas, papirer og penge - og at hun havde brug for penge til at komme hjem for. Og så fulgte instruksen i, hvordan man kunne hjælpe med at overføre penge.

 

En af dem, der fik en mail fra kvinden - det var hendes sagsbehandler i Københavns Kommune. Og da kvinden er på overførselsindkomst mente sagsbehandleren, at hun ikke stod til rådighed for arbejdsmarkedet, nu hun var rejst til Liverpool.  Og så stoppede sagsbehandleren udbetalingerne.

-Og det er selvfølgelig en klar fejl. Hele den rapport, vi netop har udgivet handler om, at man  skal huske at tale med borgerne, når der er oplysninger, som ikke stemmer. Det er den her sag et utroligt illustrativt eksempel på, at det er nødvendigt, siger Johan Busse.

Og det burde sagsbehandleren måske have gjort. For alarmklokkerne ringede ikke, selv om den falske mail omtalte den danske "ambassade i Liverpool" og i øvrigt var skrevet på et halvdårligt dansk. Og det er netop det, Johan Busses interne rapport handler om - bevisvurdering.

-Vi er jo blevet så vant til at kommunikere digitalt. Men hvis bare et flueben er sat forket, så kan det jo gå helt galt. Og derfor er det vigtigt, at vi alle lærer, at når noget ikke stemmer, så skal vi tale med borgeren, understreger han.

 

 


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik