Visualisering af den kommende Kronprinsesse Marys Bro. Foto: www.fjordforbindelsen.dk

Borgere vil gå i fakkeltog imod brugerbetaling på ny bro

En kvinde i Frederikssund har arrangeret et fakkeltog for at protestere over, at kommunens borgere skal betale for at køre over den kommende Kronprinsesse Marys Bro.

Susanne Bartholin bor i Frederikssund, og hun er stærkt utilfreds med, at hun og andre borgere fremover kan komme til at betale for at køre rundt i kommunen. Derfor har hun i protest arrangeret et fakkeltog på fredag. 

- Det er for at gøre politikerne opmærksomme på, at vi er utilfredse med den løsning, som de har valgt, fortæller hun til TV 2 Lorry. 

Den kommende Kronprinsesse Marys Bro skal stå færdig i 2019, og det bliver en betalingsbro, som det kommer til at koste 28 kroner at køre over tur/retur.

10.000 kroner om året

Frederikssund Kommune har blandt andet Kulhuse, Jægerspris og Skibby på den vestlige side af Roskilde Fjord og Frederikssund og Slangerup på den østlige side. I dag er de to dele af kommunen forbundet med Kronprins Frederiks Bro, der i årevis har været en trafikal flaskehals med alenlange bilkøer og trafikkaos til følge. 

Kronprinsesse Marys Bro skal dermed aflaste Kronsprins Frederiks Bro, men det kommer altså til at koste. Hvis man som borger kører frem og tilbage over den nye bro hver dag, bliver udgiften over 10.000 kroner om året. 

- Jeg håber, at folk rundt omkring i landet vil få øjnene op for, at hvis det sker her, så kommer det også til at ske andre steder. At man kan komme til at skulle betale for at komme frem og tilbage i ens egen kommune. Bilisterne bliver beskattet nok i forvejen, lyder det fra Susanne Bartholin. 

Trafikregulerende foranstaltninger

Budgettet for hele projektet med den nye højbro er på omtrent to milliarder kroner, og meningen er, at en stor del af den udgift skal finansieres af brugerne.

Men den gamle Kronprins Frederiks Bro skal ikke rives ned, og da der ikke er brugerbetaling her, har man i anlægsloven bestemt at lave såkaldt "trafikregulerende foranstaltninger", der skal få bilisterne over på den nye bro på trods af brugerbetaling og - alt efter hvor man skal hen - en omvej på flere kilometer. 

Disse foranstaltninger kan for eksempel være at forlænge rødt lys på vejen hen til den gamle bro og dermed kunstigt skabe en trafikprop. Og det er netop det, der har fået Susanne Bartholin på barrikaderne. 

- Jeg tror, at mange i Jægerspris vil vælge den gamle bro. Det er ikke et højindkomst-område, og det kan hurtigt blive dyrt at køre frem og tilbage over den nye bro, siger hun. 

Behøver ikke være endegyldigt

Nu har Susanne Bartholin så købt 1.000 fakler, som vil bliver solgt for en tier stykket på fredag, og hun håber, at mange borgere vil komme og være med til at råbe politikerne op.  

- Man har et standpunkt, til man tager et nyt. Der er ingen politikere, der vil blive til grin, hvis de skifter holdning til det her. Det behøver jo ikke være en endegyldig beslutning. 

Hun har også en idé til, hvor pengene til finansieringen af den nye bro skal komme fra, hvis man afskaffer brugerbetalingen. 

- Man kan jo bede folk om at betale, når de kører ind i landet, det har man gjort andre steder. Ellers kan de jo give os i Frederikssund nogle af de penge, som de har fundet til at sænke prisen på at køre over Storebæltsbroen, afslutter Susanne Bartholin. 

Frederikssund bliver det eneste sted i landet, hvor borgerne skal betale for at komme fra et punkt til et andet via broforbindelse inden for kommunens grænser.