Borgere fulgte 'letbane-gyser' uden for byrådssal: "Nedslående"

Lyngby-Taarbæks kommunalbestyrelse traf torsdag beslutning om at gå videre med letbane-projektet. Mange borgere var mødt op for at følge afgørelsen.

Den kommende letbane mellem Ishøj og Lyngby, der er planlagt til 2024, har længe skabt debat i den ene ende af linjen. 

Torsdag var letbane-projektet nemlig til afstemning i byrådssalen i Lyngby-Taarbæk.

Konservative har længe været imod. Men med ti mandater mod resten af kommunalbestyrelsens elleve mandater (A, F, B, V og Ø) endte det med et snævert 'ja' til letbanen. 

Uden for byrådssalen var knap 100 borgere mødt op for at lytte med - og afgørelsen faldt langt fra i god jord hos flere af de fremmødte.

Nedslåede over 'letbane-show'

Èn af dem var Annelise Hansen, som kommer til at få letbanen kørende ti meter fra sin hoveddør.

Noget, som hun mener har store konsekvenser:

- Vores huse er jo i øjeblikket ikke til at sælge på grund af letbanen, fortæller hun blandt andet til TV 2 Lorry.

Hun er derfor noget slukøret efter mødets udfald:

- Jeg synes, det har været meget nedslående at høre på, fortæller hun.

Hun føler sig stadigvæk uafklaret omkring mange ting:

- Som borgere tænker vi på alle de ting, vi har prøvet at få svar på. Hvordan det skulle forløbe, hvad det skulle koste og hvordan det ville påvirke. Så det er meget nedslående, at elleve kan bestemme det mod ti. 

En anden fremmødt borger, Stig Hartmann, supplerer:

- Jeg tror, det drejer sig om, at befolkningen i Lyngby-Taarbæk kommune ikke har været klar over, hvilke konsekvenser det her 'letbane-show' får.

Annelise Hansen er borger i Lyngby og nedslået over beslutningen om at godkende Letbane-projektet. Som man kan høre i baggrunden af interviewet, var der dog også folk, der jublede over beslutningen. 

Under 'ekstramateriale' øverst i artiklen, kan du høre reaktionerne fra både "ja" og "nej"-siden blandt politikerne i Lyngby-Taarbæk. 

Den kommende letbane

  • Letbanen vil strække sig over 28 kilometer mellem Lyngby og Ishøj.
  • Prisen på letbanen er ca. 6,2 mia. kr. (2017-priser). Heri indgår en reserve på godt 1 mia. kr.
  • Letbanen kører hvert 5. minut i dagtimerne og hvert 10. minut om aftenen og i weekenden
  • Den får en forventet tophastighed på 70 km/t. Gennemsnitshastigheden vil være på ca. 30 km/t, inkl. stop ved stationer.
  • Der kan være 200-230 mennesker i et letbanetog. Det svarer til cirka fire bybusser.
  • 13-14 mio. passagerer ventes at bruge letbanen årligt. Til sammenligning havde Kystbanen godt 10 mio. passagerer i 2011.
  • 11 kommuner, Region Hovedstaden og staten står bag Hovedstadens Letbane. Kommunerne er Lyngby-Taarbæk, Gladsaxe, Herlev, Albertslund, Rødovre, Glostrup, Brøndby, Hvidovre, Vallensbæk, Ishøj og Høje-Taastrup.

Kilde: Hovedstadens Letbane

 

 


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik