Bondam: Ned med havnevejen

En ny forbindelsesvej til Københavns Nordhavn bør lånefinansieres, så der bliver råd til en tunnelløsning. Det foreslår den københavnske borgmester Klaus Bondam (R).

S og V er positive. Det erfarer Berlingske Tidende. Det vil være en historisk fejltagelse at anlægge den planlagte forbindelsesvej mellem Helsingørmotorvejen og Københavns Nordhavn i en discountudgave og lede trafikken på over 30.000 køretøjer i døgnet ind på den nuværende Ring 2 på Østerbro. Det mener Københavns teknik- og miljøborgmester Klaus Bondam (R). Derfor lancerer han nu et helt nyt finansieringsforslag, der kan bane vejen for det, han kalder en fremtidssikret tunnelløsning. Ifølge forslaget skal forbindelsesvejen finansieres via statsgaranterede lån, som et datterselskab under Sund & Bælt optager. Dermed bliver der råd til at bygge en boret tunnel til 4,9 mia. kr., som leder trafikken under Østerbro og helt ud på Nordhavn. Herfra kan vejen senere forlænges til Amagermotorvejen via en havnetunnel. I øjeblikket er det nemlig kun aftalt med staten, at der skal sættes en pulje på 2,3 mia. kr. af til den mindre vejløsning mellem Helsingørmotorvejen og Østerbro. »Det er vigtigt, at vi får lavet den rigtige vejløsning og samtidig får taget det første syvmileskridt til at få anlagt en østgående ringvej via en havnetunnel. Derudover handler det om at få sikret en ordentlig infrastruktur-dækning af Nordhavn, der er det næste store byudviklingsområde i København,« siger Klaus Bondam og tilføjer, at byggeriet af den mindre vejløsning også vil give masser af problemer for lokalbefolkningen og S-togspassagererne på Ringbanen og Frederikssundbanen i anlægsperioden. Det skriver Berlingske Tidende. Det vil tage 15-20 år at tilbagebetale et lån på i alt 3,6 mia. kr., og ifølge Klaus Bondam kan pengene hentes fra parkeringsafgifter og fra en værdistigning af grundene i Nordhavn, som han forventer kan sælges med større fortjeneste, hvis den nye vejforbindelse allerede er klar i 2016. Socialdemokraternes politiske ordfører, Anne Vang, kalder forslaget interessant. »Vi mener ligesom Klaus Bondam, at der skal være tale om fremtidsløsning. Derfor vil vi godt være med til at kigge på forslaget,« siger Anne Vang. De borgerlige partier på Rådhuset kan kun støtte en boret tunnel til Nordhavn, og Venstres ordfører Lars Dueholm vil derfor ligeledes gerne have undersøgt konsekvenserne af en løsning med lånefinansiering. »Den billige overfladeløsning er i sig selv noget skidt. Men det er også forudsætningen, at vejen senere skal videreføres på tværs af Svanemøllehavnen for at lande i Nordhavn. Og de to dårlige vejløsninger er tilsammen næsten lige så dyr som en boret tunnel. Det synspunkt har de borgerlige partier hidtil stået alene med, og derfor er det glædeligt, at Klaus Bondam nu også lægger op til, at der skal bygges en boret tunnel,« siger Lars Dueholm. Transportminister Lars Barfoed (K) er mere fåmælt. »Hvis Københavns Kommune har et sådant forslag, så må de sende det til mig. Før der ligger et konkret forslag, kan jeg ikke forholde mig til det, og mit udgangspunkt er, at jeg forholder mig til den aftale, vi allerede har indgået,« siger Lars Barfoed. Det skriver Berlingske Tidende.