Foto: TV 2 Lorry

Blodrødt regnskab presser SAS til drastiske ændringer

Det er kun to år siden, det skandinaviske flyselskab SAS under stor mediebevågenhed var igennem en ugelang og benhård forhandling med de ansatte ved spareplanen i 2012.

Nu er økonomien i SAS atter så presset, at ledelsen er på vej med nye besparelser, der vil betyde store ændringer for de ansatte, erfarer DR Nyheder.

- De ændringer, som SAS kommer til at søsætte nu, bliver helt afgørende for selskabets overlevelse. SAS er indtjeningsmæssigt ikke der i dag, hvor selskabet har en selvstændig fremtid. Det er det, den nye spareplan skal tage hånd om, siger Jacob Pedersen, der er luftfartsanalytiker i Sydbank.

DR Nyheder erfarer, at SAS-ledelsen med årsregnskabet 18. december vil varsle nye besparelser på en lang række områder for samlet en milliard svenske kroner - cirka 800 millioner danske kroner.

Derudover barsler SAS-toppen med dramatiske ændringer i det delvist statsejede selskab.

Blandt andet vil man i endnu højere grad end i dag outsource regionale ruter til billige underleverandører som Jettime og Flybe, der allerede i dag flyver en del regional produktion - blandt andet flere danske og svenske indenrigsruter - for SAS.

Allerede i dag er omkring 7-10 procent af SAS' produktion outsourcet, men omfanget vil altså stige fremover. De mindre underleverandører har specialiserede fly, mindre administration og billigere overenskomster og kan derfor udføre opgaven billigere end SAS selv.

Samtidig er der fremskredne planer om at etablere et nyt datterselskab, der skal stå for en stor del af SAS' regionale flyvning i Skandinavien.

DR Nyheder erfarer, at en model, der er på tegnebrættet, er at overtage hele eller dele af det danske selskab Cimber, der indtil for nyligt var underleverandør til SAS, men som siden samarbejdets ophør har haft kurs direkte mod konkurs.

Kilder med kendskab til processen peger på, at Cimber passer fint ind i SAS-koncernen. Selskaberne har samme type mindre jet-fly - de såkaldte CRJ-fly - og det vil derfor give god mening at placere alle disse fly i datterselskabet.

Da Cimbers overenskomst samtidig er billigere og enklere, er der store besparelser at hente for SAS - i forhold til hvis moderselskabet selv skulle stå for produktionen.

Ifølge DR Nyheders oplysninger er man i SAS-ledelsen yderst tæt på at træffe en beslutning om at overtage Cimber.

Også på det politiske plan har SAS skruet op for presset. Sammen med brancheorganisationen Dansk Luftfart foreslår SAS de danske politikere, at der indføres en skattemodel for luftfartsbranchen, der ligner DIS-modellen for søfarten, den såkaldte sømandsbeskatning.

Modellen giver skattefrihed for ansatte på store, dansk indregistrerede, kommercielle skibe. Derved får rederierne mulighed for at aflønne de ansatte langt lavere.

Ønsket om en DIS-model er på bordet i Luftfartsrådet under transportministeren, erfarer DR Nyheder fra flere kilder.

- Man er nødt til at se på rammevilkårene for luftfarten, især skatteforholdene, hvis man på lang sigt vil have en luftfartsindustri herhjemme. At indføre en skattemodel, som kendes fra DIS, er helt klart en oplagt mulighed, vurderer skatteekspert med indsigt i luftfartsindustrien hos Deloitte, Richardt Tabori Kraft.

Hverken Dansk Luftfart eller transportminister Magnus Heunicke (S) vil kommentere forslaget.

Da SAS fremlægger regnskab 18/12 må koncernen på nuværende tidspunkt ikke udtale sig om eller kommentere på oplysningerne om besparelser og nye tiltag.