BLITZ: Første stærekasse står klar til at fange fartsyndere

På Måløv Byvej står nu den første af i alt 20 stærekasser - altså permanente fotovogne uden hverken bil eller betjent. Et pilotforsøg skal vise, hvordan de faste fartmålere virker på bilisterne.

Transportminister, Ole Birk Olesen (Liberal Alliance), afslører de første stærekasser ved Måløv. Foto: Anders Nordahl

To af Lorrylands og 20 af hele Danmarks fotovogne skal erstattes med de såkaldte stærekasser - eller ATK-standere, som de mere teknisk hedder.

Sådan ser ATK-standeren i det danske pilotprojekt ud. Standeren indeholder blandt andet en blitz, et kamera og en fartmåler samt en computer, der kan sende billeder til politiet. Den indeholder desuden forskellige bevægelsesalarmer. Foto: Vejdirektoratets grafik

Det er faste standere ved vejene, der måler bilisternes hastighed og blitzer dem, hvis de kører for stærkt. 

De første to er netop blevet indviet ved Måløv - en i hver sin retning. Det første stykke tid skal de testes, og der bliver derfor ikke udskrevet bøder endnu.

Senere på sommeren kommer der to standere op i Albertslund på Roskildevej i nærheden af Vallensbæk Torvevej. Den præcise placering ligger endnu ikke fast.

Ved alle Stærekasserne kommer der skilte op, så bilisterne kan se, de skal sænke farten, hvis de ikke vil have en bøde.

Pilotprojekt indtil 2021

ATK-standerne bliver opsat på strækninger, hvor der er stor risiko for trafikulykker på grund af for høj fart.

De 20 stærekasser er et pilotprojekt.

Med stærekasserne slipper politibetjene for at sidde ved fart-kameraerne, og stærekasserne kan blitze bilister døgnet rundt.

Til gengæld kan de ikke flyttes som en fotovogn, og derfor ved bilisterne, hvor de risikerer at gå i stærekasse-fælden. Om det alligevel er en god løsning, skal pilotprojektetvise. Det skal evalueres både i 2019 og i 2021.

Marianne Foldberg Steffensen, der er afdelingsleder for Trafiksikkerhed i Vejdirektoratet, opluser, at evalueringerne blandt andet skal vise, om farten på stærkningerne blive lavere end ved målinger, der er foretaget, allerede inden arbejdet med stærekasserne på de specifikke strækninger gik i gang.

Derudover skal evalueringerne vise, hvor mange nedbrud, der kommer til at være i stærekasserne, og om billederne er gode til, at man kan sende bøder ud til fartsynderne, eller om en stor del af billederne må kasseres.

Læs også Se strækningerne: Her kommer der nye stærekasser op

Erfaringerne fra projektet skal give politikerne mulighed for at diskutere, hvordan hastighedskontrollen fremover skal indrettes.

Opdateres... 

 

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret