Blind kvinde sendte Fakta ud i shitstorm: "Helt urimeligt"

Ældre blind kvinde sendte Fakta i Nivå ud i et viralt stormvejr med en historie om, at hun blev nægtet hjælp. Men butikken har en helt anden version.

Forargelsen var stor blandt mange læsere, da TV 2 Lorry onsdag viderebragte en historie fra Ekstra Bladet om en ældre, blind kvinde, der følte sig forskelsbehandlet af Fakta i Nivå.

73-årige Pia Guldberg fortalte til Ekstra Bladet, at hun for nylig var en tur i Fakta med sin servicehund for at købe ind i småtingsafdelingen. Men eftersom hun er blind, havde hun brug for assistance fra butikkens ansatte til at finde den ost, hun så gerne ville have.

Ifølge Pia Guldberg havde butikken dog ikke tid til at hjælpe hende, og hun forlod derfor butikken ked af det og uden ost.

Fakta er som bekendt en discount-kæde, der hører under Coop, hvorfor Coops kommunikationsdirektør svarede på kritikken fra Pia Guldberg.

Han var i artiklen citeret for at sige til Ekstra Bladet, at butikkens medarbejdere havde handlet rigtigt, og at man ikke kan forvente hjælp på alle tider, hvis der er lavt bemandet.

Historie skabte shitstorm

Efter at TV 2 Lorry lagde historien ud på Facebook, haglede kritikken ned over Fakta. Mange læsere mente, at butikken havde håndteret sagen helt forkert og behandlet Pia Guldberg respektløst. Men så tog butikschefen bladet fra munden i kommentarsporet på Facebook.

Med følgende kommentar gik han i rette med Pia Guldbergs version af hændelsesforløbet i butikken:  

Kommentaren affødte stribevis af positive tilkendegivelser fra læsere, og i skrivende stund har mere end 170 personer liket butikschefens udlægning, som er en noget anden end Pia Guldbergs.

For at finde hoved og hale i sagen, som har optaget mange læsere, har TV 2 Lorry kontaktet Fakta i Nivå.

Medarbejder havde hundeallergi

Vi ville gerne have interviewet butikschefen og spurgt ind til hans kommentar på Facebook, men vi endte i stedet med at blive viderestillet til Fakta's salgschef Mette Heise.

quote Vi har cirka fem kunder om ugen, der er blinde eller har andre former for handicap, og de får altså alt den hjælp, de skal bruge. Det får Pia også, men vi kan jo ikke vide, hvornår hun kommer..

Mette Heise, salgschef i Fakta

Hun forklarer, at man fra Faktas side er meget kede af historien, og at medarbejderne, som var til stede i butikken den pågældende, har en helt anden udlægning: 

- Hun (Pia Guldberg, red. ) kommer ind og vil gerne have noget hjælp. Der er meget travlt, så der står en lang kø af kunder samtidig med at butikken er ved at modtage varer. Der er så en kvindelig medarbejder, der er på vej op til kassen. Medarbejderen siger til Pia, at hun lige må vente et øjeblik, forklarer Mette Heise.

- Pia svarer så, at det kan hun ikke, og at det er forskelsbehandling. Men medarbejderen kan ikke selv gå rundt med hende, fordi medarbejderen har hundeallergi. Medarbejderen siger til hende, at hun vil finde en anden og løber ned på lageret for at finde en, der kan hjælpe.

Tog kun tre minutter

- Det tager cirka tre minutter. Men imellemtiden har Pia valgt at gå. Så hun er overhovedet ikke blevet afvist. Men hun er blevet bedt om at vente. Hun kommer her cirka hver fjortende dag, og det er sket én gang, at hun er blevet bedt om at vente. Så det er helt urimeligt at begyndte at snakke om diskrimination, når det slet ikke er sådan, det hænger sammen, siger Mette Heise.

Hun fortæller, at medarbejderne i butikken har været kede af at havne i en shitstorm, eftersom de forsøgte at hjælpe den 73-årige blinde dame. Dog har flere kunder i løbet af dagen i går taget butikken i forsvar. Både på de sociale medier, og når de har besøgt butikken.

- Vi har cirka fem kunder om ugen, der er blinde eller har andre former for handicap, og de får altså alt den hjælp, de skal bruge. Det får Pia også, men vi kan jo ikke vide, hvornår hun kommer, siger Mette Heise.

Følte sig afvist

TV 2 Lorry har i dag været i kontakt med Pia Guldberg. Hun fortæller, at hun følte sig afvist, da hun kom ind i butikken og bad om hjælp. 

- Jeg stod og talte med medarbejderen med hundeallergi, da jeg kom ind i butikken. Hun sagde: 'du kan ikke få hjælp, for vi har travlt, og i øvrigt bliver vi nødt til at lave nogle aftaler om, hvilke tider du skal komme på', fortæller Pia Guldberg til TV 2 Lorry. 

quote Hvorfor skal jeg pludselig mødes med krav om, hvornår jeg skal komme?

73-årige Pia Guldberg fra Nivå

Det kommer bag på hende, at der - ifølge Fakta - rent faktisk var hjælp på vej. 

- Jeg anede ikke, at der var nogle, der ville hjælpe mig. Hun (medarbejderen, red.) sagde: 'Vil du have hjælp?'. Jeg svarede høfligt ja, og så var hun lige pludselig væk. Jeg anede ikke, hvad der skete, og om hun mente i dag. Så efter at jeg havde stået lidt, valgte jeg at gå. Jeg ville ikke være til besvær, forklarer Pia Guldberg.

Mærkeligt med aftale på forhånd

Hun tilføjer, at medarbejderen gav hende det indtryk, at hun skulle melde sin ankomst på forhånd, hvis hun ville have hjælp til at finde varer i butikken. Og det synes Pia Guldberg ikke, hun kan være tjent med.

- Sådan aftaler de jo ikke med deres andre kunder, så hvorfor skal jeg pludselig mødes med krav om, hvornår jeg skal komme. De sagde så, at den aftale havde de med andre blinde kunder. Men det kan jeg ikke, for jeg har dårlige ben, så nogle dage kan jeg slet ikke gå. Jeg synes, det er mærkeligt, at man skal aftale tidspunkter, siger Pia Guldberg.  

Hun mener, at det er hende, der er havnet i en shitstorm og ikke Fakta.

- Folk skriver de mest modbydelig ting. Jeg har børn og børnebørn, der bor her i Nivå, og de er fuldstændig lamslået over den omtale, jeg har fået. Jeg skal slet ikke handle der mere. Det var kun for at støtte det lokale og købe en ost, siger hun.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik