Foto: Privat foto

02:11

1 af 2

Blev aldrig indkaldt: Flemming ventede forgæves og døde

Flemming Matzen var henvist til Herlev Hospital. Men han nåede ikke at blive indkaldt. Familien frygter, at den nye Sundhedsportal har skylden.

Flemming Matzen fik i maj at vide, at han havde hjerte-flimmer. Derfor henviste hans læge ham til Herlev hospital.

12 dage senere var Flemming Matzen stadig ikke blevet indkaldt til undersøgelse, men blev fundet død i sit hjem.

- Så var han alligevel så autoritetstro, så han i en eller anden form, regnede med at nu skulle systemet nok tage hånd om ham, når han var blevet indstillet til undersøgelse, fortæller Flemming Matzens svigersøn, Simon Bank.

Læs også Region skal forklare forsvundne data

I skrivelsen til hospitalet skriver lægen, at Flemming Matzen "bedes modtages snarest". Men indkaldelsen kom aldrig.

- Uanset hvad der er årsagen til det, så er det jo en underlig ting. Og jeg føler på en eller anden måde harme og forargelse over, at vi kan opleve det i vore dage.

Patientforeningen Danmark mener heller ikke, det er godt nok, at Flemming Matzen aldrig blev kaldt ind til undersøgelse.

- Vi kan jo kun sige, at det er dybt bekymrende, når man som patient risikerer at gå så lang tid med hjerteproblemer, uden at blive indkaldt. Især når lægen har skrevet, at det skal ske snarest, siger Birgitte Rodh, Bestyrelsesmedlem, Patientforeningen Danmark til TV 2 Lorry.

Efter Flemming Matzens død tjekkede familien hans journal i Sundhedsportalen.

Læs også FIK DU LÆST: Genial sneglefælde i mælkekarton

Her kan man se, at henvisningen er blevet set af to læger og tre lægesekretærer i løbet af de 12 dage siden henvisningen - uden at Flemming Matzen er blevet indkaldt.

- Hvorfor er der ingen reaktion? Så må de jo sende et eller andet tilbage til han egen praktiserende læge

Sundhedsplatformen på Herlev Hospital er flere gange blevet kritiseret. Blandt andet i går af foreningen Yngre Læger.

Familien Bank spekulerer i, om Flemmings manglende indkaldelse skyldes at personalet har problemer med at bruge den nye sundhedsplatform.

Hvis det er vores sundhedsportal der har gjort det her ,så er det jo den implementering af det, der er gået helt skævt

Men det afviser Region Hovedstaden.

I en mail til TV 2 Lorry skriver regionen, at "en undersøgelse af sagens forløb viser, at intet tyder på, at sagens forløb har involveret tekniske problemer på Sundhedsplatformen."

Læs også Milliarddyrt IT-system skal gøre livet bedre for patienter

Tilbage i Ballerup har Simon Bank kun en opfordring til andre i lignende situationer.

- Ring til dem. tag fat i dem. sørg for at presse jer på så i kommer derover fordi systemet duer ikke lige nu. det tager alt for lang tid