Både billetautomater og salg via app, hjemmeside og 7-Eleven er nede. Foto: Kasper Palsnov / Scanpix

Billetkaos: Problemer med billet til bus, tog og metro

Store dele af morgenen har det ikke været mulig at købe billet til tog, bus og metro, men fredag formiddag virker systemet igen.

Opdatering: Billetsystemerne fungerer igen.

Oprindelig artikel:

Fredag morgen er DSB's billetsystem brudt sammen. Det oplyser DSB.

Både billetautomater og salg via app, hjemmeside og 7-Eleven er nede. Til gengæld kan passagerer bruge rejsekortet, oplyser DSB.

- DSB arbejder på at løse problemet. I mellemtiden opfordrer vi kunderne til at forsøge at købe billet. 

- Er det ikke muligt, beder vi dem stige på og tage kontakt til togets personale, når de kommer gennem toget, siger underdirektør i DSB Produkt Aske Wieth-Knudsen.

Ifølge DSB skyldes problemerne en netværksfejl, og der er ingen tidshorisont for, hvornår problemerne er løst.

Læs også Togbusser afløser metroen aften og nat: Se ændringerne her

Men så længe der ikke umiddelbart er mulighed for at købe billet, vil der ikke blive udstedt bøder til passagererne.

- Det er klart, at det første, vi har gjort, er at informere vores personale om problemerne. Og de står klar til at hjælpe i togene, siger Aske Wieht-Knudsen.

Han fik det første opkald om, at billetsystemet var nede, klokken 06:30 fredag. Klokken 08:30 er systemet fortsat nede.

/ritzau/