Billedbøger forbedrer børns læseevner

Bekymringen over danske børns læseevner har gennem de senere år redet eksperter, forskere og politikere som en mare. Nu tyder meget imidlertid på, at man med simple midler kan forbedre små børns lyst til at læse, og dermed sandsynligvis øge deres læsefærdigheder på sigt. Det skriver Kristeligt Dagblad.

En undersøgelse fra Hillerød Pædagogseminarium viser, at et enkelt kursus i børnelitteratur for børnehavepædagoger, kombineret med en inspirationsfolder til børnenes forældre og en billedbogpakke til hvert barn, kan være med til at styrke læsevanerne både i daginstitutionen og hjemmet væsentligt. - Det er i virkeligheden meget let.

Vores undersøgelse viser, at man for meget få midler
og lidt oplysning kan nå rigtig langt, siger lektor i Dansk på
Hillerød Pædagogseminarium, Caroline Sehested, der sammen med
sin kollega, Lena Basse, har stået bag projektet. Flere
eksperter har i de senere år peget på, at de børn, der læser
bedst, ofte kommer fra hjem med bøger, og hvor højtlæsning har
været en naturlig del af opvæksten.

Men hidtil har forskerne
troet, at det var særdeles vanskeligt at få familier uden
boglige traditioner og højtlæsning til at skifte kurs. Men den
myte afkræfter Basse og Sehesteds nye undersøgelse. - Projektet
gør op med en forestilling om, at det er rigtig vanskeligt at
ændre kulturvaner, når det gælder bøger. Men vores undersøgelse
viser, at der ikke nødvendigvis behøver at være tale om et hjem
med bøger, før børnene læser.

Et par bøger og lidt oplysning kan
rykke rigtig meget, siger hun. Undersøgelsen er den første af
sin art herhjemme. Forskere, eksperter og politikere har
tidligere haft en tendens til udelukkende at fokusere snævert på
folkeskolen, når de skulle forsøge at forbedre danske børns
læseevner, forklarer professor emeritus og ph.d. i
børnelitteratur, Torben Weinreich.

- Pædagoger og forskere har i
mange år syntes, at det var en god idé at læse højt for børn,
fordi det stimulerede dem og øgede deres koncentrationsevne. Men
i de senere år har man opdaget, at jo mere man forsøger at hive
bogmediet ind i børnenes hverdag allerede som små, desto større
chance er der for, at bøger bliver en naturlig del af deres
hverdag, siger Torben Weinreich.

Lena Basse og Caroline
Sehesteds undersøgelse er primært finansieret af
Kulturministeriets Læselystkampagne, der siden 2004 har skullet
styrke danske børns lyst til at læse bøger.Kulturministeriet
annoncerede tidligere på året, at det ved udgangen af 2008
begynder at uddele såkaldte "bogpakker" til omkring 5000 danske
børn i udsatte boligområder med mange ressourcesvage familier og
tosprogede hen over de næste fire år.

For Anna Enemark Brandt,
der er børnebibliotekskonsulent hos Styrelsen for Biblioteker og
Medier under Kulturministeriet, kan bogpakkerne desuden styrke
integrationen af børn med anden etnisk baggrund end dansk. - Ud
over at vi på længere sigt ønsker at nedbringe antallet af børn,
der skal bruge læsehjælp i folkeskolen, er der også tale om at
give børn med indvandrerbaggrund et indblik i dansk
kulturtradition, både med hensyn til det at læse og til selve
kulturen, der er i bøgerne, siger Anna Enemark Brandt.