Dansk Supermarked, der blandt andet ejer varehuskæden Bilka, kunne i april fortælle, hvordan kæden er lykkedes med at nedbringe sit madspild med 5,2 procent.
Og kæden vil længere ned. Inden 2030 skal madspildet ned på 50 procent, fortalte pressechef Mads Hvidtved Grand i en pressemeddelelse.
- En halvering bliver en stor udfordring, og vi får brug for nye ideer, nye processer og sikkert også ny teknologi. Derfor engagerer vi nu alle medarbejdere i madspildsagendaen og øger samtidig dialogen med vores kunder, leverandører og de organisationer, der kæmper mod madspild. Dette problem skal løses i fællesskab, hed det dengang.
Ikke-nedsat brød
Men spørgsmålet er, hvordan det egentlig går med det?
Billedet herover er taget for et par uger siden i Bilka One Stop i shoppingcentret Field’s i København. TV 2 Lorry har ved selvsyn konstateret, at brødet, der smides ud om aftenen i flere tilfælde ikke har været sat ned, selv om mindst holdbar til-datoen var samme dag.
Modsat mange andre butikskæder som Netto, Fakta og Lidl, der med stor succes har sat alt friskt brød nød flere timer før lukketid hver dag.
Det erkender kommunikationskonsulent Nanna Louise Knudsen også i en mail til TV 2 Lorry.
- Der er flere måder at bekæmpe spild af mad på - en måde er naturligvis at sætte prisen på varen ned, som vi også gør med en del af vores bagerbrød. En anden måde er at udnytte brødet i en anden sammenhæng, skriver hun.
Ender som dyrefoder eller biogas
Brødet bliver i stedet lavet til eksempelvis dyrefoder eller omdannet til biogas, fortæller Nanna Louise Knudsen.
- I Bilka har vi et system, der skal hjælpe vores bagere med, hvor meget brød der skal produceres. Men i et stort varehus som det i Field’s, hvor der hver dag er rigtig mange kunder, kan overskudsvarer, hvor end vi gerne ville, ikke helt undgås.
Giver dette eksempel anledning til at justere jeres indsats?
- I bagerproduktionen har vi over det seneste år reduceret spildet med over 20 procent, og som ovenstående viser, gør vi allerede meget for at bekæmpe madspild og udnytte vores ressourcer bedst muligt, siger Nanna Louise Knudsen.
Bilka har med andre ord ingen planer om at ændre på procedurerne. Man vil altså fortsat som kunde kunne opleve, at brød bliver kasseret, selv om det ikke har været sat ned først.