Bilisters parkeringsafgifter røg uden varsel til inkasso

Parkeringsselskabet Cityparkering får hård kritik for ikke at behandle klagesager over parkeringsafgifter, men i stedet sende dem direkte til inkasso.

To bilister står nu frem og fortæller om meget ensartede - og uheldige - oplevelser med selskabet Cityparkering.

Begge har de klaget over en parkeringsafgifter, og begge fortæller, at imens de ventede på at få Cityparkerings svar, fik de en pludselig en inkassoinddrivelse med et klækkeligt gebyr lagt oveni afgiften.

Justice Mooghen forklarer, at hendes sag røg direkte til inkasso, uden at hun modtog en afgørelse eller rykker først.
Justice Mooghen forklarer, at hendes sag røg direkte til inkasso, uden at hun modtog en afgørelse eller rykker først.
Foto: Sebastian Bindesbøll Møller / TV2 Lorry

En af de to bilister er Justice Mooghen, som fik en p-afgift, da hun skulle besøge Herlev Hospital. Hun kunne ikke se nogen skilte på den vej, hvor hun havde parkeret, derfor klagede hun.

- Jeg fik en bekræftelse, og så er ens sag i bero, siger Justice Mooghen til TV 2 Lorry.

Direkte til inkasso

Sådan klager du over en urimelig bøde:

Hvis du har oplevet, at få en urimelig parkerings bøde, så er der hjælp at hente. 

For ganske nylig har Parkeringsbranchen nemlig fået deres helt eget klagenævn.

Find det på hjemmesiden: parkeringsklagenaevnet.dk.

Den 24-årige studerende blev derfor temmelig overrasket, da der pludselig dukker en opkrævning op i postkassen fra inkassofirmaet Protego, og der blev lagt 500 kroner oveni p-afgiften fra Cityparkering.

Kunne du ikke have overset en mail?

- Nej, jeg har ikke slettet nogen mails, og når jeg søger på Cityparkering, så ser jeg kun de to mails, jeg har fået, siger Justice Mooghen.

Af brevet fra inkassofirmaet fremgår det også, at sagen kan blive dyr, hvis Justice ikke betaler, og sagen ender i retten.

- Jeg endte med at betale, fordi jeg var bange for, hvad der ville ske, hvis jeg ikke betalte. Jeg frygtede, at jeg kunne risikere at komme af med mange tusinde kroner, siger hun.

Cityparkering beklager de to bilisters oplevelse.
Cityparkering beklager de to bilisters oplevelse.
Foto: Sebastian Bindesbøll Møller / TV2 Lorry

Cityparkering: Vi har sendt afgørelsen

TV 2 Lorry har været i kontakt med Cityparkering, som i en mail til os fastholder, at Justice Mooghen har modtaget deres afgørelse. De skriver:

quote Jeg er en person, der betaler mine regninger. Så bare det at modtage sådan et rødt brev ind af sin brevsprække, så bliver man jo nervøs.

Justice Mooghen

"I denne sag har parkanten modtaget vores afgørelse, medmindre at parkanten selv har oplyst en forkert mailadresse, som vi til tider oplever. Derfor har vi heller ikke eftergivet inkasso-omkostningerne vedr. denne afgift."

Justice Mooghen afviser, at hun skulle have oplyst en forkert email-adresse og siger, at p-selskabets første email landede på hendes korrekte email-adresse, og at Cityparkering derfor må have modtaget den.

En anden bilist, Johnny Bøgebjerg, havde mere held med sin klagesag. Men det var langt fra nogen let affære. I forbindelse med at han skulle undevise på CBS på Frederiksberg, kom Johnny Bøgebjerg til at parkere et sted, hvor hans gæsteskilt ikke var gældende. Han klagede og håbede på forståelse:

- Jeg forklarede, som det var. Da det var en førstegangsforseelse, så håbede jeg, at de ville bære over med mig, forklarer Johnny Bøgebjerg til TV 2 Lorry.

Endnu en sag direkte til inkasso

Men ligesom Jusitive Mooghen fik også Johnny Bøgebjerg en ubehagelig overraskelse, imens han ventede på afgørelsen af hans klage.

- Så en dag dumper der et brev fra et inkassofirma, der hedder Protego, ind igennem brevsprækken. De skriver, at jeg ikke har reageret på deres afgørelse. Nu skal jeg betale, og der er løbet et gebyr på 500 kroner oveni, siger Johnny Bøgebjerg.

Han kontakter Cityparkering og fortæller, at han ikke har modtaget afgørelsen. 

- De skriver, at jeg skal tjekke mit spamfilter. Det gør jeg så, men der er ikke noget, og jeg har heller ikke smidt noget ud. Jeg bevarer alle mine mails i 6 måneder, siger Johnny Bøgebjerg, der er økonom og til dagligt arbejder som skatteekspert. 

Johnny Bøgebjerg beder Cityparkering dokumentere, at de har sendt ham afgørelsen. Det gør de ikke, og sagen ender i en længere skriven frem og tilbage. 

- Tredje eller fjerde gang får jeg et svar, hvor der står, at yderligere henvendelser ikke vil blive besvaret, og at der kan komme ekstraomkostninger. De truer lidt med, at det her kan blive en dyr affære, siger Johnny Bøgebjerg. 

Men Johnny Bøgebjerg holder fast. 

- To måneder og to dage efter jeg overtrådte parkeringsbetemmelserne, får jeg så et brev fra dem, hvor de frafalder kravet, fordi deres klients mailserver har været nede, så nu kan de ikke finde mailen og bevise, at de har sendt den til mig, siger Johnny Bøgebjerg.  

Johnny Bøgebjerg slap for inkassogebyr efter en besværlig klagesag
Johnny Bøgebjerg slap for inkassogebyr efter en besværlig klagesag
Foto: Sebastian Bindesbøll Møller / TV2 Lorry

Cityparkering: Vi brugte for store billeder

Johnny Bøgebjerg og Justice Mooghen er ikke de eneste, der ikke har modtaget Cityparkerings afgørelse på en klage.

I en mail til TV 2 Lorry forklarer Cityparkering selv, at de på et tidspunkt sendte billeder med som dokumentation. I en del af sagerne fyldte billederne mere end fem megabyte, og det betød, at de var for store til mange mailsystemer, og derfor ikke nåede frem.

I alt har 73 bilister modtaget -mails, hvor billederne overskred de fem megabyte. De bilister, der har klaget i den periode, hvor der blev sendt mails ud på over fem megabyte, har fået refunderet inkassogebyret.

Cityparkering skriver også, at de nu sørger for, at billederne ikke må fylde mere end tre megabyte. 

Her er hele Cityparkerings svar:

 
 

Forbrugerrådet: Ikke i orden!

Ifølge Forbrugerrådets Tænks vicedirektør, Vagn Jelsøe, er det selskabets opgave at bevise, at de sender de lovpligtige afgørelser og rykkere ud til modtagerne. 

- Parkeringsselskabet skal selvfølgelig følge spillets regler, og en af spillets regler er, at før man sender noget til inkasso, så skal folk have et ordentligt varsel, så de kan reagere på det. Det er jo netop fordi, der kommer et gebyr ovenpå, når vi snakker inkasso, siger Vagn Jelsøe.

Forbrugerrådet Tænks vicedirektør, Vagn Jelsøe, undrer sig over inkassogebyrets størrelse.

Både Johnny Bøgebjerg og Justice Mooghen føler sig dårligt behandlede af Cityparkering:

- Når man lægger følelserne ind i det, så bliver man jo harm og gal.  Jeg ville have kørt sagen. Jeg ville have taget den til retten, siger Johnny Bøgebjerg.

- Jeg er en person, der betaler mine regninger. Så bare det at modtage sådan et rødt brev ind af sin brevsprække, så bliver man jo nervøs, fortæller Justice Mooghen.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik