Bilister kører over for rødt som aldrig før

Mange danskere er tilsyneladende villige til at risikere et klip i førerbeviset for at komme en smule hurtigere frem i trafikken, skriver Politiken lørdag. På tre år er antallet af bilister, der får et klip i kørekortet for at køre over for rødt lys, steget med 14 procent. Det viser en opgørelse fra Politiken Research på baggrund af tal fra Rigspolitiet.

»Der er desværre en del, som ser et gult lys som et signal til, at nu skal den have en over nakken, hvor formålet med det gule lys er at få bremset ned«, siger operativ leder af færdselsafdelingen under Københavns Politi, Mogens Knudsen til Politiken. Afdelingen står for en tredjedel af alle kørekortklip til folk, der ser stort på de røde lys.
I første halvdel af 2010 var politiet fremme med saksen i 2.527 tilfælde. Stigningen på 14 procent i forhold til samme periode i 2007 får formentlig yderligere et hak opad, da Rigspolitiet endnu ikke har registreret alle lovbrydere for juni. Udviklingen kan ifølge Mogens Knudsen muligvis tilskrives flere mandskabstimer på trafikområdet.
»Men jeg tør ikke tænke på, hvor mange tusinde der kører over for rødt, som vi aldrig får kendskab til«, siger Mogens Knudsen til Politiken.
Hos Rådet for Sikker Trafik undrer man sig over bilisternes adfærd.
»Hvis man for eksempel rammer en fodgænger eller cyklist med 50 km/t., svarer det til at lade vedkommende hoppe ud fra 3. sal - med hovedet først«, siger talsmand i Rådet for Sikker Trafik Søren Ørsted Pedersen til Politiken.
Paraplyorganisationen ITS Danmark, der samler en række af landets førende trafikforskere, private og offentlige interessenter inden for transport, forstår ikke, at Danmark undlader at trække på gode erfaringer fra udlandet med automatisk fotokontrol i lyskryds - de såkaldte stærekasser.
»Jeg kan ikke helt forklare modviljen. Men bilisterne kan ikke lide stærekasserne, fordi de er uhyre effektive. De fanger praktisk talt alle«, siger ITS-formand Jens Peter Kristensen til Politiken.
Regeringen er positiv over for at afsætte penge til stærekasser på fartramte vejstrækninger, men afventer en forsøgsevaluering fra forskere ved DTU Transport. Venstres retsordfører Kim Andersen kræver mere viden, hvis man også skal imødegå stærekasser i lyskryds:
»På stående fod ved jeg ikke, hvad vi har af erfaringer med lyskryds. Det må vi se på sammen med Rigspolitiet. Men vi har lige indført skærpede regler for vanvidskørsel, og vi er vel ved at være i nærheden af vanvidskørsel, hvis folk kører over for rødt«, siger han til Politiken.