Betalingsring kan skade byggeriet

En betalingsring omkring København skaber nu frygt i byggeriet.      

Socialdemokraterne og SF henviser ofte til Stockholm som eksempel på en succeshistorie om en betalingsring omkring en storby, og de to partier vil gerne gøre brug af de udenlandske erfaringer ved etablering af en betalingsring omkring København, hvis de to partier kommer til magten efter folketingsvalget i næste uge.      
 Men det er en melding, der bekymrer i Dansk Byggeri, hvor man gør opmærksom på, at den stockholmske model fritager udenlandsk indregistrerede køretøjer, skriver Licitationen - Byggeriets Dagblad.

      - Det fører naturligvis til konkurrenceforvridning, hvis eksempelvis polske biler frit kan køre ind og ud af København uden at skulle betale, mens de danske virksomheder pålægges en afgift, som Socialdemokraterne og SF endda oplyser ikke kan fratrækkes i regnskabet, siger adm. direktør Lars Storr-Hansen fra Dansk Byggeri til Licitationen - Byggeriets Dagblad.

      Lars Storr-Hansen advarer om, at det vil have store konsekvenser for byggebranchen, der i forvejen kæmper med unfair konkurrence fra specielt østeuropæiske byggevirksomheder, der ikke overholder lovgivningen. Han mener, det er nødvendigt at sikre fair konkurrence mellem danske og udenlandske byggevirksomheder.

      - Hvis udenlandske køretøjer undgår at betale bompenge i en betalingsring, vil det skævvride konkurrencen mellem danske og udenlandske byggevirksomheder yderligere. Det er fuldstændig urimeligt, siger Lars Storr-Hansen.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik