Foto: Scanpix Denmark

Beredskabsmeddelelse: Stop brug af sundhedsskadelige dråber

Alle skal straks stoppe med at bruge Vitamin D3-dråber, der kan give forgiftning.

I mandags skærpede Sundhedsstyrelsen advarslen til forældre til spædbørn, der har fået D-vitamindråber af mærket "Inno Pharma vitamin D3-dråber".

Læs også: Fem børn syge af D-vitamindråber - advarsel skærpes

Det skete efter fem tilfælde, hvor børn var blevet syge af dråberne. 

Nu beder styrelsen om, at alle straks dropper dråberne. De kan nemlig give forgiftning.

Læs også: Farlige D-dråber tilbagekaldes: Kan forgifte spædbørn

Hvis man har taget dråberne i en uge eller mere, bør man kontakte sin egen læge eller vagtlæge. 

Sundhedsstyrelsen og Fødevarestyrelsen har netop udsendt følgende beredskabsmeddelelse:

 

Dette er en beredskabsmeddelelse fra Sundhedsstyrelsen og Fødevarestyrelsen:

Alle, der har fået 'Vitamin D3-dråber' fra Inno Pharma, skal omgående stoppe med at indtage kosttilskuddet. Det gælder særligt spædbørn, gravide og ældre.

Har du eller dit barn fået 'Vitamin D3-dråber' fra Inno Pharma i en uge eller længere, skal du kontakte egen læge eller vagtlæge, da dråbernes indhold af D-vitamin er sundhedsskadeligt.

Inno Pharma har siden marts solgt 500 flasker med alt for højt indhold af D-vitamin. Produktet er solgt via diverse helsekost butikker, herunder Helsam, Matas og internettet.

Forbrugere kan læse mere på Sundhedsstyrelsen og Fødevarestyrelsens hjemmesider.

Har du spørgsmål, så ring til Giftlinjen på 82 12 12 12.