Banedanmark skal bruge 8 uger på Kystbanen

Banedanmark skal alligevel ikke bruge 16 uger på at arbejde på Kystbanen i 2017.

8 uger og et par helligdagsferier. Så længe skal Banedanmark bruge på det omfattende spor- og broarbejde, der skal udføres i sommeren 2017. Det er omtrent halvdelen af tid, der først blev varslet, skriver Helsingør Dagblad.

Banedanmark kan nu berolige med, at Kystbanen på intet tidspunkt bliver totalspærret for togtrafik. Det sker kun på delstrækninger, der bliver sat togbusser ind og/eller kørt med færre tog.

- Vi arbejder aktivt med at sikre, at passagererne generes mindst muligt, siger trafikdirektør Peter Svendsen i en pressemeddelelse.

Indtil videre ligger det fast, at arbejdet begynder omkring kristihimmelfartsdag og i pinsen og fortsætter i sammenlagt otte uger hen over sommeren.

Der skal udskiftes 53 sporskifter og 20 kilometer spor og desuden tilpasses flere broer. Alt sammen med henblik på at kunne sætte hastigheden op og forkorte rejsetiden.

- Sporfornyelsesprojektet på Kystbanen i sommeren 2017 er tvingende nødvendigt, hvis vi fremover vil afvikle togtrafikken optimalt og minimere risikoen for driftsfejl, der igen vil påvirke rettidigheden, siger trafikdirektør Peter Svendsen i en pressemeddelelse, som Banedanmark sent tirsdag lagde på hjemmesiden.

- Når vi går i gang med en så omfattende sporfornyelse, så planlægger vi og pakker flest mulige opgaver i samme tidsperiode. Dermed generer vi også passagererne mindst muligt og forventer samtidigt heller ikke større spærringer på Kystbanen i de efterfølgende ti år.

Sammen med DSB arbejder Banedanmark på en køreplan, som passagererne kan regne med i perioden.

- Men som passager må man forvente, at der reduceres i antallet af tog i hele ombygningsperioden, ligesom der særligt bliver tale om erstatningsbefordring med bus i forventeligt fire uger mellem Rungsted og Helsingør.