01:00

Ballade om Letbanen - igen

Får de borgerlige flertal i Lyngby-Taarbæk efter valget, vil de forsøge at trække kommunen ud af Letbane-projektet. Vælgerbedrag, siger modstandere.

På Buddingevej i Lyngby står Annelise Hansen og Ann Karen Christensen og kigger hen af den trafikerede vej. De kæmper mod at Lyngby skal have letbane. For den skal køre få meter fra deres hoveddøre.

- Æstetisk og økonomisk er det til skade for Lyngby, det er vores vurdering. Og med alle de kabler og master, så bliver det et sørgeligt syn, siger Ann Karen Christensen. 

Læs også Stor interesse for letbanen: Investeringer for 32 milliarder på vej

Og Lyngby-Taarbæk´s konservative borgmester er enig:

- Det er en meget dyr løsning, det er en ufleksibel og ikke særlig køn løsning med skinner og kabler ind gennem byen. Og så er teknologien forældet inden vi får betalt den af om 40 år, siger Sofia Osmani.

Og så er teknologien forældet inden vi får betalt den af om 40 år

Sofia Osmani, Borgmester i Lyngby-Taarbæk kommune, Kons.

Hendes konservative parti har dannet et valgforbund med Liberal Alliance, Dansk Folkeparti og Nye Borgerlige, der vil arbejde for at få revet et stykke af Letbanen ud af planen.

- Jeg vil gerne undersøge hvordan og under hvilke betingelser vi kan træde ud. Der er jo en klausul om, at hvis projektet bliver dyrere end det budgetlagte, så kan man træde ud, siger Sofia Osmani i dag til TV 2 Lorry.

Lige nu har valgeforbundet 7 ud af 21 stemmer i byrådet i Lyngby-Taarbæk.

Urealistisk og vælgerbedrag

Men fra Venstre´s Søren P. Rasmussen lyder det:

- Det er simpelthen ikke realistisk med den anlægslov, der er vedtaget på Christiansborg. Der kan en enkeltkommune simpelthen ikke trække sig ud. Hans parti er det eneste borgerlige parti, der ikke vil være med til agendaen om at droppe Letbanen i Lyngby. 

Læs også Borgmester: Letbane skyld i enorm boligvækst

Og det kan blive svært, uanset valgresultater.
I følge Anlægsloven fra 2015 har Letbanen tre ejere: Staten, Region Hovedstaden og kommunerne. Alle 11 kommuner under en hat. Da Lyngby Taarbæk kommune ikke er selvstændig ejer, kan de ikke trække sig ud.
Med mindre alle 11 kommuner er enige i  at de må trække sig. Det oplyser Transportministeriet i dag til TV 2 Lorry.

- Det er jo simpelthen vælgerbedrag, at man blider vælgerne ind, at man kan trække sig ud som en enkelt kommune, siger Søren P. Rasmussen.

Gladsaxe protesterer

En af de andre i det kommunale ejerfællesskab er Gladsaxe kommune. Borgmester Trine Græse, der er næstformand i Hovedstadens Letbanes bestyrelse, advarer Lyngby:

- Selvom de borgerlige i Lyngby går til valg på, at de vil trække stikket til letbanen, så tror jeg, at alle dem, der stemmer på dem af den grund, vil blive slemt skuffede. For enten kommer de ikke til at holde, hvad de lover, eller også kommer de til at sende en meget stor regning videre til deres vælgere, uden at de får noget for pengene. Som minimum skal de betale deres andel af den lille halve milliard, der allerede er investeret i at forberede byggeriet. Og det beløb kan meget vel bliver langt højere. Samtidig vil de så takke nej til investeringer for mellem 10 og 30 mia. kr. som letbanen forventes at kaste af sig de kommende år alene i Lyngby-Taarbæk. Så for mig virker det helt urealistisk, at Lyngby-Taarbæk skulle trække sig fra byggeriet, siger Trine Græse i dag i en pressemeddelelse.  

00:55 Luk video

Vil have andre løsninger

Men Sofia Osmani fortsætter sin kamp:

- Jeg ved bare en ting er sikkert: Hvis ikke vi prøver at kigge på det, hvis ikke vi prøver at lave det om, så kommer letbanen. Derfor vil jeg give det et skud mere og se om vi kan lave det om, siger hun.

Men uden letbane får Lyngby trafik-kaos i fremtiden, mener Simon Pihl Sørensen.

- Og det vil gå ud over Lyngby. Vi vil komme til at mangle arbejdspladser. Og så vil det gå ud over hele Hovedstadsområdet. Man skal jo regne med at vi hænger jo sammen. Og det betyder 30.000 arbejdspladser i hele Hovedstadsområdet, siger den socialdemokratiske viceborgmester i Lyngby-Taarbæk, Simon Pihl Sørensen i dag.

Læs også Letbanen: Byudvikling giver meget, men koster også

Men  der er andre løsninger, mener Sofia Osmani.

- Nu kan man godt komme til Lyngby uden at skule bruge en letbane, så vidt jeg ved, siger Sofia Osmani i dag. - Og man kan have nogle gode busløsninger og vi kan lave nogle prioriterede busbaner. Og højklasse-hurtigbusser på strækningen. Man kan også forsøge at forbedre S-togs driften. Den kører jo ikke for stabilt, siger hun.

Og beboerne på Buddingevej krydser fingre for at Lyngby slipper for letbanen. Eller finder alternativer frem:

- Der findes alternative linjeføringer uden om Lyngby. Så vil jeg ønske, at man tager de alternative løsninger på bordet. For der findes alternative linjeføinger, uden om Lyngby, siger Annelise Hansen.