Arla: Vi er kommet ud af trit

På fredag skal andelshaverne i det lille Borup Mejeri på Nordsjælland tage stilling til, om det vil overtages af Arla.

Og alt tyder på, at andelshaverne takker ja til tilbuddet.
Var det sket i 1990'erne, var det sikkert, at Arla havde
lukket mejeriet, fordi fokus udelukkende lå på rationalitet,
masseproduktion og stordriftsfordele.
Men nu har Arla ændret strategi, for i kølvandet på Arlas
mange lukninger af de mindre mejerier, er der pludselig opstået
et købestærkt forbrugerkrav om autencitet. Og den bid af
markedet vil Arla også have fingrene i, så derfor skal Borup
Mejeri skal bevares, og forvandles til et gourmetmejeri, lyder
det.
Tidligere var det i Arlas optik smartest at samle produktionen
til få meget store mejerier, og dermed samle muskler nok til at
brænde igennem på de internationale markeder, siger Astrid Gade,
der er informationschef i Arla:
- Vi har været så optagede af at se det fra vores ejeres
perspektiv, nemlig at være så omkostningseffektiv som mulig. Og
rationelt set kan et mejeri sagtens dække fem millioner
forbrugere, siger hun.
Men den tankegang faldt ikke i forbrugernes smag, påpeger
Flemming Just, der er professor ved Syddansk Universitet:
- Man har efterhånden fundet ud af, at det ikke er noget, som
man bliver populær på, siger han.
Derfor kommer der også helt andre boller på suppen, nu hvor
Arla overtager Borup Mejeri på Sjælland, lover Astrid Gade fra
Arla.
- Vi er kommet ud af trit med det danske marked. De danske
forbrugere vil jo ikke acceptere, at fordi vi ikke er så mange,
at man ikke har et udbud af produkter på hylderne. Derfor gør vi
noget andet nu, hvor vi vælger at bevare mejeriet, siger hun.