Arbejdstilsynet: Kæde af svigt bag metroulykke

En lang række svigt lå bag den ulykke, der 8. januar ramte metrobyggepladsen i Nørrebroparken, hvor en tre ton tung betonklods styrtede 40 meter ned og knuste en del af tunnelboremaskinen. Det viser Arbejdstilsynets rapport om ulykken, som nyhedsmagasinet Ingeniøren har fået aktindsigt i.

Arbejdstilsynets inspektioner og afhøringer på byggepladsen efter ulykken afslørede bl.a. følgende grove sikkerhedsbrister:

- Selv om den polske kranførervikar havde betjent kranen i flere dage, havde han ifølge Arbejdstilsynets oplysninger ikke fået nogen som helst instruktion om, hvordan kranen skulle betjenes, eller hvordan arbejdet kunne udføres sikkert. Han 'skal bare arbejde,' står der i rapporten.

- Kranføreren har godt nok et kranførercertifikat, men på pladsen går der rygter om, at han har købt det for 100 kr. i Polen.

- Kranføreren var på forhånd klar over, at der var en defekt i tårnkranens fjernbetjening, men han brugte den alligevel.

- Der var en stående ordre om, at tunnelelementerne ikke skulle sikres, inden de blev løftet. Derfor var det kutyme at løfte op til tre tunnelelementer ad gangen, som bare lå løst på strøer oven på hinanden. Tre tunnelelementer af den type, der faldt ned, vejer tilsammen 9,7 ton.

Efter ulykken udstedte Arbejdstilsynet flere strakspåbud for de grove sikkerhedsbrister og konkluderede, at sikkerhedsbristerne 'kunne afstedkomme en alvorlig ulykke med dødelig udgang.' Metroselskabet har siden meldt ud, at alle medarbejdere nu skal igennem en ny introduktion om sikkerhed.

Arbejdstilsynet overvejer i øjeblikket, om metroentreprenøren Copenhagen Metro Team (CMT) skal anmeldes til politiet. Ingeniøren har i to uger forsøgt at få en kommentar fra CMT, men selskabets talsmand er endnu ikke vendt tilbage.