Arbejdsgivere tvinges til at tænke kreativt

Mens de fleste glæder sig over den faldende ledighed, er der nogle, der må smøge ærmerne ekstra op - og det er arbejdsgiverne.Kampen om de få ledige, der er tilbage er hård - og hvis man vil vinde den, skal der tages utraditionelle metoder i brug. Jo mere skoen trykker, des mere kreativ må man være, fortæller professor i personaleforhold, Henrik Holt Larsen, fra Copenhagen Business School.

-Et helt banalt eksempel er manglen på mekanikere. Hvorfor gør
bilværkstederne ikke det, at de lægger en seddel på forsædet i
kundernes biler, hvor der står, at man kan henvende sig til
værkføreren, hvis man selv er interesseret eller kender nogen,
der gerne vil være mekanikere - det er snublende nærliggende,
siger han til RadioNyhederne.

Hos it-firmaet Intelecom Danmark har man med succes tænkt i
helt alternative baner. Sidste år manglede virksomheden en
sælger - derfor satte de en jobannonce i et Anders And-blad, og
det lykkedes at lokke den helt rigtige ansøger ud af busken:- Vi
fik besat stillingen, men det var mest på grund af al den PR,
der opstod som følge af annoncen, fortæller salgsdirektør Rune
Elvang.

Derfor vil han ikke bruge samme metode igen - der skal noget
helt nyt til næste gang. Men ét står klart: Han tror ikke
længere på den traditionelle jobannonce.