00:36

Antallet af kinesiske turister i København eksploderer

En ny visumaftale mellem Danmark og Kina forventes at øge antallet af kinesiske turister med 40 procent. Erhvervsminister Brian Mikkelsen jubler.

Gennem den senere tid har besøgstallet fra Kina været i eksplosiv udvikling - og det bliver der ikke lavet om på. Tværtimod kommer der en stigning i udviklingen af de turister, der bruger flest penge, når de er i landet.

Dansk-kinesisk turismeår og nye visumregler

I 2017 markeres 'Det dansk-kinesiske Turismeår'. Det sker med en række arrangementer i både Kina og Danmark og en række initiativer, der alle har til formål at styrke samarbejdet mellem de to lande på turismeområdet.
Tal fra Dansk Industri viser, at da Rusland havde et lignende samarbejde i 2013, resulterede det i 82 procent flere kinesiske turister i Rusland to år senere.

Fra 1. marts 2017 er der ændret i visumreglerne, så det er nemmere for kineserne at få turistvisum i Danmark. Konkret er de rykket fra Hovedgruppe 3 til Hovedgruppe 1. Det betyder, at hvor de før skulle dokumentere tilknytningsforhold til Danmark eller inviteres af en myndighed eller lignende for at få visum. Så kan de nu søge visum til rene turistbesøg uden en vært. 

Erhvervsminister Brian Mikkelsen, Kons., fortæller til Politiken, at målsætningen er blevet oprustet fra 25 procent flere kinesiske turister over de næste to år til hele 40 procent på bare det kommende halvandet år.

Læs også Den populære Hovedstad: Her er de seks mest besøgte turistattraktioner

En lempelse af visumreglerne for kinesiske turister i Danmark er årsagen til, at forventningerne nu forhøjes til fremtiden. I samme ombæring er 2017 dansk-kinesisk turismeår, som også er med til at øge ministerens forventninger.

Det er en lille, men voksende gruppe. Bare en mindre fremgang i deres adgang hertil vil give stor økonomisk gevinst for danske byer.

Brian Mikkelsen, Erhvervsminister, Kons. 

- I dag kommer de fleste af vores turister fra nærmarkederne: Tyskland, Sverige og Holland. Det er brødet og smørret i dansk turisme. Men skal vi åbne for nogle, der bruger flere penge, og skal vi have fat i vækstmarkederne, er Kina interessant. Det er en lille, men voksende gruppe. Bare en mindre fremgang i deres adgang hertil vil give stor økonomisk gevinst for danske byer, siger Brian Mikkelsen.

Hele hovedstadsområdet har oplevet en fremgang i kinesiske turister, men det er stadig de største turistattraktioner som Den Lille Havfrue, der i første omgang lokker kineserne til København. Ministeren fortæller, at han har siddet til møde med kinesiske ministre, der kender H.C.Andersens liv og historier bedre end ham selv.

Læs også Kineserne kommer - og de besøger hele regionen

Ifølge Henrik Meng, der er service- og trivselsekspert og direktør i Meng & Company, bliver det ikke et problem med alle de mange ekstra kinesiske turister, for vi har været gode til at udvikle og forbedre detailhandlen og hotelbranchen. 

Vi ved, at de kinesiske turister har et enormt ’spend per day’, og det vil være ærgerligt, hvis ikke ligefrem dumt, ikke at hjælpe dem med at bruge deres penge på gode ting og oplevelser, mens de er her.

Henrik Meng, Service- og Trivselsekspert 

- Vi ved, at de kinesiske turister har et enormt ’spend per day’, og det vil være ærgerligt, hvis ikke ligefrem dumt, ikke at hjælpe dem med at bruge deres penge på gode ting og oplevelser, mens de er her, siger han til Politiken og tilføjer, at der er stadig er meget langt mellem information, skilte, menuer og sprog, som imødekommer kinesernes ønsker.

Henrik Meng anbefaler Københavns Kommune at bruge en hurtig million på at forbedre fortællingen om forfatteren, de steder, han boede, hvad han skrev og hvornår, mens der ventes på den helt store H.C. Andersen-satsning. Men det afviser erhvervsministeren, selvom hans forgænger Troels Lund Poulsen kaldte det en falliterklæring for København.

Erhvervsministeren nævner til gengæld vigtigheden af at tilbyde kineserne speciallavede apps, hjemmesider på kinesisk og kort, der er til at forstå, når de lander i lufthavnen.

Læs også Kinesisk turist-invasion eksploderer i Helsingør

- Det skal være den gode oplevelse. Gæstfrihed, service og opmærksomhed fra danskernes side, når der kommer gæster. Det er et ansvar, vi alle sammen har, siger Brian Mikkelsen.