Ægteparret Karen Jespersen og Ralf Pittelkow står bag Den korte Avis fra deres hjem i Dragør Foto: Christian Als, Scanpix

Annoncører flygter fra kontroversiel Dragør-avis

Nordea og Just Eat vil ikke længere annoncere i den indvandringskritiske Den Korte Avis

Farvel og tak. Annoncører, der har lagt penge i den indvandringskritiske Den Korte Avis, er begyndt at trække sig. Det skriver Jyllands-Posten.

Den Korte Avis er en internetudgivelse, der drives af Dragør-ægteparret Karen Jespersen og Ralf Pittelkow, og først var det Nordens største bank, Nordea, der valgte at afbryde samarbejdet.

- Vi vurderer altid, hvor vi annoncerer, og i dette tilfælde har vi vurderet, at Den Korte Avis' journalistiske profil ikke passer til Nordea. Derfor har vi valgt at stoppe annoncerne, siger Nordeas marketingschef Kim Grue til Jyllands-Posten.

Han tilføjer, at banken ikke kan stå inde for avisens journalistiske indhold, men ønsker ifølge Jyllands Posten ikke at komme med eksempler.

Den Korte Avis´ journalistiske profil passer ikke til Nordea

Kim Grue, marketingchef, Nordea

Efter at historien er kommet frem har også fastfood-virksomheden Just Eat meddelt, at de ikke vil annoncere i avisen længere. Det samme har teleselskabet Telia.

- Vi tænker egentlig ikke politisk, men deres holdninger er for rabiate i forhold til vores virksomhed,  siger pressechef Rasmus Avnskjold fra Telia.

Deres holdninger er for rabiate

Rasmus Avnskjold, Telia

Han forklarer, at Telia ikke selv har valgt de steder, selskabets annoncer er placeret. Det sker via et bureau. Men Telia kan derefter selv aktivt vælge at blokere for hjemmesider, hvor de ikke ønsker deres annoncer vist - og det er det, der nu er sket.

Rejseburauet TUI har truffet samme beslutning. Herfra lyder meldingen, at burauet står for en indstilling, der er inkluderende, og at der skal være plads til alle - uanset baggrund.

- Og det er det stik modsatte af, hvad Den Korte Avis står for, siger pressechef Nikolai Johnsen til TV 2 Lory.

Læs også Lufthavnen: Tre fyret for at hapse chokolade til 20 kroner

Den Korte Avis er kendt for sin indvandringskritiske linje og drives ifølge avisens website på kommercielle vilkår - det vil sige, at annonceindtægterne er en væsentlig del af grundlaget. Som det hedder på hjemmesiden:

- Den journalistiske og den kommercielle side af avisen hænger uadskilleligt sammen: Flere læsere giver flere annoncer og dermed større indtægter for avisen. Og større annonceindtægter gør det muligt at opruste avisen, så den bliver interessant for endnu flere læsere.

Ud over annonceindtægter modtager Den Korte Avis også støtte fra det offentlige. Den korte Avis får i år 147.178,55 kroner i mediestøtte.

Avisen blev grundlagt i januar 2012.

Disse firmaer har stoppet annonceringen i Den Korte Avis

Nordea
Momondo
Just eat
Sport Master
Tui
Telia
Kipling Travel

Vi har forgæves forsøgt at få en kommentar fra Karen Jespersen og Ralf Pittelkow.