Ann har hadet sin krop siden teenageårene: Nu vil hun lære at elske den i ny teaterforestilling

Skuespiller Ann Hølund havde hadet sin krop siden sine tidlige teenageår. På trods af, at den bare var en almindelig kvindekrop. Det gav hende inspiration til en forestilling, der skal gøre op med de negative tankemønstre, mange af os har om vores kroppe.

En sort sytråd, der langsomt vikles om en blottet kvindekrop. Strammere og strammere. Og deler kroppen ind i små, aflange felter. Nærmest som Michelin Manden.

Den afgørende forskel er blot, at kvinden foran mig er af kød og blod. Fyldt med tanker.

Og kroppen, der bliver bundet ind, har i mange år været centrum for de tanker. De hadefulde af slagsen.

 
 
Foto: Malou Bennedbæk

Kvinden, der står viklet ind i sytråd, hedder Ann Hølund. Hun er 34 år, skuespiller og har i samarbejde med to andre kvinder –  Cipa Pape og Christina Bonde, der til sammen danner teatergruppen Kalder på Venus – skabt en forestilling, der hudløst ærligt portrætterer det had, som de, siden deres spæde teenageår, har haft til sig selv og deres kroppe.

Et selvhad, sytråden skal symbolisere.

- Sytråden er et billede på alle de bånd og begrænsninger, vi har lagt på os selv. Og så fremstiller det kroppen på en absurd måde, hvor den bobler ud på alle mulige måder, fortæller hun, og fortsætter:

- Det kommer til at ligne det absurde selvbillede, man kan få af sig selv. Og som jo ikke er sandheden, men som man fortæller til sit eget spejlbillede.

Sytråden efterlader mærker, der forsvinder i løbet af forestillingen. Lidt lige som de negative tankemønstre måske gør.
Sytråden efterlader mærker, der forsvinder i løbet af forestillingen. Lidt lige som de negative tankemønstre måske gør.
Foto: Malou Bennedbæk

Appelsinhud, hængebryster og deller

For mange deller. Appelsinhud. For store hængebryster. For slasket mave.

Det var de domme, Ann Hølund siden sin teenagetid havde fældet over sin egen krop. Og som hun var sikker på, at alle andre også gjorde, når de så den.

Domme, der i mange år kunne få hende til at græde, når hun så sig selv i spejlet. For hvorfor skulle nogen dog kunne holde af hende, når hun så sådan ud?

 
 
Foto: Malou Bennedbæk

- Det kunne starte med, at jeg tænkte, at alt tøj sad grimt på mig fordi jeg vejede for meget. Og så eskalerede det til, at jeg tænkte, at jeg aldrig ville få en kæreste. Og at jeg nok ikke ville blive mor. At jeg nok heller ikke burde blive det, fordi jeg ville være et dårligt forbillede, opremser Ann Hølund i et tempo, der får hende til at snappe efter vejret.

Man fornemmer tydeligt, at hun kender tankespiralen til ukendelighed.

 

Publikum kommer med ind bag bruseforhænget

Det var netop tankespiralen, der gav Ann Hølund idéen til forestillingen "Generation Krop".

Nærmere bestemt var det, da hun som 32 årig indså, at hun ikke var kommet videre. At det var det samme tankemønster, der siden hendes tidlige teenageår havde lydt ustandseligt i hendes indre.

- Da jeg som 32 årig indså, hvor mange timer og år af mit liv, jeg havde brugt på at skælde min krop ud, tænkte jeg, at det måtte stoppe. Jeg blev nødt til at omvende den der negative tankestrøm til noget positivt, fortæller hun.

Og det er netop det, forestillingen skal gøre. Holde spejlet op foran skønhedsidealerne og de negative tankestrømme, der dagligt præger vores kropsopfattelse.

Forestillingen spilles i et omklædningsrum i Dansekapellet, hvor de tre kvinder – bogstaveligt talt – inviterer publikum med ind bag bruseforhænget og med ind i de samtaler, vi fører med vores eget spejlbillede i det skjulte.

 

Forestillingen skal vise, hvor fjollede tankerne er

For Ann Hølund har forestillingen været med til at bearbejde de negative tankemønstre.

- Forestillingen har sat mine tanker i perspektiv og har fået mig til at indse, hvor fjollede de i virkeligheden er, fortæller hun, og fortsætter:

- Og det er også det, vi gerne vil med forestillingen. At få publikum til at indse, hvor fjollede de tanker egentligt er. Og at det er okay at være blød.

Generation Krop

Forestillingen "Generation Krop" spiller til og med søndag den 29. september.

 

Find mere information om forestillingen her.

 


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik