Foto: Lorry

Anklage: Terrorgruppe har besat tv-station i København

Anklagere kræver bøder på 20 millioner kroner til selskaberne bag kurdisk tv-station, som sender til hele verden.

Den militante kurdiske bevægelse PKK har reelt overtaget en tv-station med adresse i København, og stationen skal derfor lukkes og straffes med bøder på i alt 20 millioner kroner.
      Sådan lød budskabet fra to anklagere onsdag i en kontroversiel retssag, som nu nærmer sig sin afslutning.
       I Københavns Byret har en dommer og to domsmænd de seneste måneder hørt om uniformer, våben, hemmelige lydoptagelser og om millioner af kroner. Samtidig er den væbnede konflikt i det bjergrige sydøstlige Tyrkiet taget til mellem guerillaer og tyrkiske soldater.
      Men indgrebet mod ROJ TV vil ikke være et slag mod ytringsfriheden, forsikrede anklagerne i deres procedure.
      - Journalisterne på ROJ TV er de rene mikrofonholdere for PKK, sagde vicestatsadvokat Anders Riisager, som forsøgte at trække en streg i sandet: Det er lovligt at erklære sin sympati for PKK - men hvis der er tale om "rendyrket propaganda", er det strafbart i forhold til terrorparagrafferne.
      - Det afgørende er, om mediet distancerer sig fra ytringerne, mente vicestatsadvokaten efter at have gennemgået domme fra Menneskerettighedsdomstolen om ytringsfrihed.
      Med henvisning til Human Rights Watch og andre kilder påpeger anklagerne, at PKK dræber civile og derfor er en terrororganisation. Og det er slet ikke relevant at se på den tyrkiske stats behandling af kurderne og forholdet til menneskerettighederne.
      - Det er tordnende ligegyldigt, fastslog Anders Riisager - og hans kollega imødegik kritikken af, at anklagemyndigheden skulle være et alt for villigt redskab for Tyrkiet:
      - Anklagemyndigheden skal ikke stå her og forsvare Tyrkiet. Det bestrides ikke, at den kurdiske minoritet i Tyrkiet, Irak, Armenien og andre steder historisk og til dels stadigvæk har vanskelige vilkår, sagde politiassessor Jakob Buch-Jepsen.
      Han gennemgik en lang rækker beviser for, at ROJ er PKKs forlængede arm: 27 navngivne medarbejdere på ROJ har forbindelse til PKK. En tidligere livvagt for den fængslede PKK-leder Abdullah Öcalan sidder i bestyrelsen for ROJ TV, og dokumenter beviser, at PKK giver instruktioner til tv-stationen om, hvordan den skal omtale aktioner.
      Desuden viser såkaldte skyggeregnskaber, at organisationen i løbet af de seneste år har pumpet i alt 231 millioner kroner ind i medieselskaberne, hævder anklagerne, der også støtter sig til forklaringen fra den tidligere direktør Manouchehr Zonoozi. Han skylder stationen en halv million kroner og lever nu under politibeskyttelse.
      ROJ TV A/S og Mesopotamia Broadcast A/S skal hver idømmes en bøde på 10 millioner kroner, og ikke mindst skal sendetilladelsen inddrages, kræver anklagerne. Forgængere for ROJ TV er tidligere blevet forbudt i Tyskland, Frankrig og Storbritannien.
      I næste uge får forsvareren ordet, og dommen ventes afsagt i januar.