Foto: TV 2 Lorry

Anbringelse hjælper børn i skolen

Anbringelse og mildt pres hjælper børn til bedre resultater i skolen. Det viser en ny undersøgelse fra Videnscenter for Anbragte Børn og Unge.

En dengang 13-årig dreng blev for fire år siden ramt af depresssion. Depressionen var så alvorlig, at han droppede ud af skolen og kun var derhjemme.

Foruden depressionen fik drengen diagnosen ADHD. Hans forældre forsøge at hjælpe ham, men det var først efter, at han blev anbragt uden for hjemme og fik professionel hjælp på et socialt opholdssted, at han kunne genoptage skolen.

- Det var hårdt at skulle hjemmefra, for jeg længtes efter min mor. Men på opholdsstedet hjalp de mig med at håndtere mine følelser og min sygdom, så jeg kunne blive lidt mere social. Nu får jeg gode karakterer til eksamen og har planer om, at jeg skal i gymnasiet efter sommerferien, fortæller den i dag 17-årige, som går i 9. klasse til Kristeligt Dagblad.

Det billede genkender en 15-årig pige fra København. Hun blev fjernet fra sine forældre som 3-årig, og siden har hun boet i en plejefamilie. I dag får hun i 8. klasse og planlægger, at hun også skal i gymnasiet.

Men indtil hun var 12 år, var det helt anderledes, og hun siger selv, at årsagen var alle de møder, hun gik til i årene indtil da. De mange møder omhandlede hvorvidt hun skulle blive boende hos plejefamilien eller flytte hjem til sin far.

- Alle de møder og al den usikkerhed om, hvor jeg skulle være, gjorde, at jeg ikke kunne koncentrere mig i skolen. Da først der kom styr på dét, gik jeg fra at ligge i bunden skolen til at klare mig rigtig godt, fortæller pigen, som i sin tid blev fjernet fra sin biologiske familie, fordi moderen er psykisk syg, og faderen havde svært ved at passe hende. Det skriver Kristeligt Dagblad.

De to unge, som redaktionen på Kristeligt Dagblad er bekendt med, er to ud af i alt 18 anbragte børn og unge, som indgår i en ny undersøgelse fra Videnscenter for Anbragte Børn og Unge under Københavns Kommune.

Gennem interviews med de unge samt plejefamilier og personale på insutionerne er der blevet spurgt om, hvad der skal til for at sikre en god skolegang og videre fremtid for anbragte børn.

Og her er en af hovedkonklusionerne, at selve anbringelsen er den vigtigste faktor i følge børnene.

- Ikke alle har klaret sig lige godt, men de unge taler samstemmende om, at det betyder noget at komme et sted hen, hvor man kan få ro og bliver mødt med en forventning om, at skolegang er vigtigt. Når de reflekterer over, hvordan det ville have været, hvis de ikke blev anbragt uden for hjemmet, siger de, at så havde de nok ikke klaret sig så godt, siger leder af Videnscenter for Anbragte Børn og Unge og forfatter til rapporten sammen med Line Klyvø, Mette Larsen, til Kristeligt Dagblad.