Analyse sender Ring 5 til hjørne

Foto: TV2/Lorry

Trafik: Vejdirektoratet peger på, at man bør forbedre de indre ringveje om København, før man giver sig i kast med nye ringvejsforbindelser.

Fem års analysearbejde om en lang række danske trafikprojekter blev i går fremlagt af Transportministeriet. Det skriver Frederiksborg Amts Avis.

Blandt analyserne er en vurdering af behovet for nye ringvejsforbindelser uden om København for at mindske trængslen i Hovedstadsområdet.

Her vurderer Vejdirektoratet, at der stadig er plads til forbedringer på Ring 3 og 4, der bør realiseres, før man begynder at anlægge en ny ydre ringvej.

Vejdirektoratets melding om først at kapacitetsudvide de inderste ringveje, glæder Egedals borgmester Willy Eliasen (V), der er erklæret Ring 5-modstander.

- Jeg er fuldstændig enig i, at man bør udnytte potentialet på de inderste ringveje, inden man kaster sig ud i at anlægge nye ringveje, som hverken vil løse trængselsproblemerne for hovedstaden eller omegnskommunerne. Problemet i Nordsjælland er den tværgående trafik - ikke trafikken nord-syd, som Ring 5 vil betjene.

Den vil kun flytte den skandinaviske transittrafik gennem Nordsjælland. Vi har i stedet brug for, at man forbedrer den eksisterende infrastruktur i Nordsjælland, siger Willy Eliasen.

Han har dog intet mod Vejdirektoratets vurdering, at man kan anlægge den sydlige del af Ring 5 fra Køge frem til Frederikssundsmotorvejen.

- Det er i de tæt bebyggede nordsjællandske områder, problemet med ringvejen opstår, siger han.

De strategiske analyser blev sat i gang med aftalen om En grøn transportpolitik i 2009. Med det samlede overblik på plads skal partierne bag aftalen; S, Rad, V, DF, SF, LA og K nu i gang med at drøfte analysernes resultater og perspektiver.

- Jeg har inviteret den grønne forligskreds til møde om analyserne og ser frem til, at vi i den kommende tid kan drøfte resultaterne. Rapporten giver et godt grundlag for, at vi kan få en kvalificeret debat om de udfordringer og løsningsmuligheder, der tegner sig for Danmarks infrastruktur i fremtiden, udtaler transportminister Magnus Heunicke (S).