Foto: Privat

Iværksættere fra Amager tryller affalds-blade til læskedrik

Tre danskere skal de kommende dage forsvare de rød-hvide farver ved stor iværksætter-konkurrence, der afholdes i København

Onsdag mødtes verdens dygtigste kreative iværksættere i København med toperhvervsfolk og investorer for at deltage i konkurrencen ’Creative Business Cup Global’ og torsdag afgøres det hele blandt de hold, der er gået videre.

Onsdag deltog det danske hold med noget så eksotisk som kasserede kaffeblade, der bruges til noget helt særligt.

I årevis har kaffebønder i Kenya smidt bladene fra kaffeplanterne på møddingen, men det er der ikke grund til hvis man spørger de danske iværksættere fra AM Breweries, der repræsenterer Danmark under den globale udgave af Creative Business Cup der afholdes i København.

Læs også Unge Theodor fik en idé bag kassen i Føtex: Nu er han iværksætter og firmaejer

Magnus Harrison en af iværksætterne bag fik en lys idé:

- Jeg har arbejdet med kaffe i mit tidligere job. Og derigennem smagt te brygget på kaffeblade, som man har gjort i 700 år i Etiopien. Så tænkte jeg, den her skal laves til læskedrik.

Naturligt søde blade

Kaffebladene er naturligt søde og kan bruges til at brygge softdrinks, energidrikke og sågar vin på. Kaffebønderne tjener penge på kaffebladene, som de hidtil har kasseret, og AM Breweries tjener penge på at brygge drikkevarer til tørstige danskere, som i stigende grad efterspørger drikkevarer med mindre tilsat sukker.

En forretningsidé, som iværksætterne i AM Breweries skal pitche for toperhvervsfolk og investorer.

- Vi vil have guldet hjem til Danmark. Det vil være en kæmpe blåstempling af vores projekt. Vi synes selv, vi har en unik case, siger Magnus Harrison.

Læs også Iværksætter bag Tiger kommer livsværk til undsætning

Mere end 60 iværksætter-teams fra det meste af verden ventes at deltage, og listen over toperhvervsfolk og investorer, der skal møde de kreative iværksættere og spotte de levedygtige forretningsidéer, er lang.

- Der er nogen, der er virkelig gode. Det interessante ved denne konkurrence er, at man skal lære af hinanden og bruge hinanden. For eksempel fundraising eller finde de rigtige mennesker, eller at fortælle sin historie korrekt, siger Magnus Harrison. 

02:15

De vil lancere en drik hvor hovedingrediensen er affalds-blade fra kaffeproduktion. I dag fik de så lov at overbevise et internationalt dommerpanel om hvor god en ide det er.

Luk video

Iværksætterne skal pitche deres forretningsideer i en række pitching-runder, og det hele kulminerer i en finale den 16. november, hvor de iværksættere, der har klaret jurymedlemmernes skrappe krav bedst, skal ud i en afgørende pitching-runde.