Amagerkansk borgergruppe vil stoppe lufthavnsudvidelsen

En gruppe lokale borgere omkring Københavns Lufthavn har fået nok at støj og miljøgener. De har derfor stiftet en borgergruppe, der skal bekæmpe lufthavnsudvidelsen.

06:55

Alle initiativtagerne til borgergruppen "CPH uden udvidelse" har det seneste år overvejet at flytte fra Amager på grund af støjgener fra lufthavnen. Nu har de istedet valgt at blive, og kæmpe mod at støjgenerne vokser. Video: Martin Kiil/TV 2 Lorry

De sover med lukkede vinduer i sommervarmen, men vågner alligevel ofte på grund af flystøj.

Hvis vinden har den forkerte retning, så flytter de havefesten indendørs for at få ørenlyd, og så giver flystøjen dem ofte hovedpine, hvis de går for længe i haven.

Mange beboere i omegnen af Københavns Lufthavn er trætte af både partikelforurening og flystøj. Flere frygter, at situationen bliver meget værre, når lufthavnen bliver større.

Derfor har tre beboer nu stiftet en borgergruppe, der skal kæmpe imod den udvidelse, der med lufthavnens egne ord vil gøre lufthavnen dobbelt så stor.

- Støjen har allerede nået et kritisabelt niveau, og hvis de skal udvide til dobbelt størrelse, så er jeg da bekymret for, at der vil komme meget mere støj og meget mere luftforurening, siger Helene Bach, der er en af initiativtagerne til den nye borgergruppe ”CPH uden udvidelse”.

- Det er blevet meget værre med støjen de seneste 2-3 år. Det er gået fra at være en irritation, til at være en frygt for, at det er skadeligt at bo i for mig og for mine børn, siger Maria Sørensen, der også er blandt initiativtagerne til borgergruppen.

Jeg er født og opvokset her på Amager, men jeg har aldrig oplevet den form for støj som plager os lige nu, det har jeg virkelig ikke

Johnny Frank Nielsen, CPH uden udvidelse

Sidste år havde lufthavnen 30 millioner passagerer, men når udvidelsen er gennemført forventer lufthavnen, at der årligt skal omkring 40 millioner passagerer igennem. Det vil både medføre flere, men også større fly, der skal starte og lande i Kastrup.

Ved et åbent borgermøde tidligere på måneden meldte flere interesserede sig ind i kampen mod udvidelsen. Der blev oprettet tre arbejdsgrupper, der skal kigge på omfanget af støjgener, og på hvilke muligheder borgerne har for at modarbejde lufthavnsudvidelsen både juridisk og i den offentlige debat.

- Vi er ikke som sådan imod lufthavnen. Den var her jo også, da vi flyttede hertil for mange år siden. Så vi er med på, at der er noget larm, og at den er her med en vis størrelse, men det er jo det med at udvide den og gøre generne værre, som vi vil kæmpe imod, siger Maria Sørensen.

- Jeg er født og opvokset her på Amager, men jeg har aldrig oplevet den form for støj, som plager os lige nu, det har jeg virkelig ikke, siger Johnny Frank Nielsen, der er den tredje af borgergruppens initiativtagere.

Får ondt i hovedet af støjen

Initiativtagerne til borgergruppen siger alle, at de kan adskille alle lufthavnens forskellige lyde fra hinanden. Selv flere kilometer væk hævder de at kunne høre, om et fly er på vej til at lande, lette eller om det taxier ud mod startbanen.

- Der er mange forskelige lydnuancer, men overordnet set, så har lufthavnen tre måder at støje på. Det kan være den der svage buldren fra maskiner, der står og starter derude, og så den som der er lige nu, hvor det høres som sådan en rumlen, som minder lidt om tordenvejr, som kan variere i kraft, og så er der situationen, hvor de bruger tværbane, hvor flyene kommer lige ind over, hvor rigtig mange af os bor, siger Maria Sørensen.

Når jeg selv har været på den her fodboldbane en time eller halvanden, så bliver jeg træt i hovedet. Hvad det egentlig har af konsekvenser, når børnene går rundt i det konstant, det er jeg da bekymret over

Helene Bach, CPH uden udvidelse

Både Maria Sørensen og Helene Bachs børn går på Kastrupgårdsskolen, der ligger lige op ad motorvejen, der igen ligger lige op ad lufthavnen. Samme sted ligger også børnenes SFO og fodboldklub, så børnene har vænnet sig til, at der konstant er støj omkring dem.

- Når min søn spiller fodbold, så tror jeg faktisk nogen gange, at han synes, det er fedt med al den larm. For når de spiller på hjemmebane, så stopper alle modstanderne ofte op for at kigge på flyene, mens vores kastrupdrenge jo bare spiller videre og så vinder kampene, siger Maria Sørensen.

Men netop fordi de i forvejen altid er udsat for et forhøjet støjniveau, så frygter forældrene, hvad der vil ske, hvis støjen med en udvidelse bliver værre.

- Når jeg selv har været på den her fodboldbane en time eller halvanden, så bliver jeg træt i hovedet. Hvad det egentlig har af konsekvenser, når børnene går rundt i det konstant, det er jeg da bekymret over, siger Helene Bach.

Det er helt sikkert, at vi kommer ikke til samlet set at larme mere, og jeg er også ret sikker på, at vi kommer til at larme mindre

Peter Goll, Københavns Lufthavn

- Vi får jo allerede nu ondt i hovedet af at være der, altså både os forældre og de små drenge der spiller fodbold. Det synes jeg altså, er nogle væsentlige gener, siger Maria Sørensen.

Lufthavnen anerkender, at støjen kan være generende for mange af de borgere, der bor tættest på lufthavnen. Men de mener ikke, at borgerne af den grund skal frygte for en udvidelse.

- Fordi vi vil modtage større fly, som er mere effektive, så kan vi altså godt få flere passagerer, uden at vi nødvendigvis får væsentligt flere flyafgange og flyankomster, siger kommunikationsdirektør i Københavns Lufthavn Peter Goll.

Han påpeger, at lufthavnen i fremtiden forventer, at de ældste fly løbende vil blive opdateret til nye modeller, der larmer mindre. Derfor vurderer han, at støjniveauet omkring lufthavnen har toppet, uanset om lufthavnen bliver større eller ej.

- Det er helt sikkert, at vi kommer ikke til samlet set at larme mere, og jeg er også ret sikker på, at vi kommer til at larme mindre. Men derfor kan oplevelsen fra naboen godt være anderledes, for vind og vejr betyder enormt meget, siger Peter Goll.

Høj partikelforurening i lufthavnen

Men det er ikke kun støjen naboerne frygter. For de oplever også ofte luftgener fra lufthavnen, som de frygter kan give sundhedsmæssige konsekvenser .

- Der er tit sådan en form for udstødningsdieselluft, siger Helene Bach.

Der er lavet mange målinger af luften omkring lufthavnen. Især omkring de ultrafine partikler, viser en undersøgelse fra Det Økologiske Råd, at der er forhøjede niveauer i lufthavnsområdet.

- Man kan se på graferne, at i forhold til et af de mest trafikerede steder i København, nemlig HC. Andersens Boulevard, så er der altså over tre gange så mange partikler per kubikcentimeter i lufthavnen, så det er alvorligt med partikelforureningen, det er det altså, siger Johnny Frank Nielsen.

Jeg vil gerne blive boende her, for jeg synes på mange måder, at det er et dejligt sted at bo. Men jeg er oprigtigt bekymret for hvad vil det gøre for os borgere her i nærmiljøet, hvis lufthavnen får lov at udvide til dobbelt størrelse

Helene Bach, CPH uden udvidelse

Fordi der er så mange gener ved at bo tæt på lufthavnen, så har alle initiativtagerne til borgergruppen løbende overvejet, om det vil give bedre mening helt at flytte.

- Det har min kæreste og jeg faktisk drøftet inden for det sidste år, fordi det helbredsmæssigt er ved at blive rigtig bekymrende med de partikler, der er, så det har vi da talt seriøst om, siger Johnny Frank Nielsen.

Men foreløbig har de altså i stedet valgt at blive og kæmpe for det Amager, de på mange andre måder er så glade for. Målet med at forhindre lufthavnen i at udvide er nemlig, at de på den måde mener, at kunne fastholde Amager som et attraktivt sted at bo.

- Jeg vil gerne blive boende her, for jeg synes på mange måder, at det er et dejligt sted at bo. Men jeg er oprigtigt bekymret for, hvad vil det gøre for os borgere her i nærmiljøet, hvis lufthavnen får lov at udvide til dobbelt størrelse, siger Helene Bach.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik