Visualisering af Ny Amagerbrogade produceret af Schønherrr Landskabsarkitekter

1 af 2

Amagerbrogade: Vejarbejde i over et år

Ambitionen er at forvandle den tungt trafikerede Amagerbrogade til et handelsstrøg med brede cykelstier og træer.

Renoveringen af Amagerbrogade på strækningen fra Christmas Møllers Plads til Englandsvej/Øresundsvej er så småt gået i gang.

Ambitionen er at forvandle den tungt trafikerede hovedåre på Amager til et handelsstrøg med plads til træer og brede cykelstier.

Pladsen skabes ved at fjerne den eksisterende busbane på begge sider af vejen.

Der bliver etableret en række busperroner, som skal sikre at buspassagererne ikke længere skal stå af og på direkte fra cykelstien.

Læs også FDM kritiserer ny plan for Amagerbrogade

Når hele projektet er gennemført vil Amagerbrogade være udstyret med bredere fortov og cykelstier de fleste steder.

-Den nye Amagerbrogade er særligt tilegnet de bløde trafikanter og alle de borgere der til dagligt bor og handler på Amagerbrogade. Gaden får et tiltrængt løft fra at være nedslidt og overtrafikeret til at blive en indbydende strøggade hvor det er rart at færdes til fods og på cykel, siger centerchef i Miljø- og teknikforvaltningen Henriette Hall-Andersen.

00:47

Kort nyt.

Luk video

På Amagerbrogade i dag falder ideen om Amagerbrogade uden busbane ikke i god jord. 

(Artiklen fortsætter under grafikken)

Se her, hvordan arbejdet med Amagerbrogade er planlagt. 

-Når man ser på alle de biler der er her nu, hvor skal de være henne, hvis bussen også skal køre derude, lyder det fra Hedvig Bang, som er pensionist.

- Det vil nok skabe flere flaskehalse end hvad godt er, jeg tænker, at det stopper trafikken hver gang bussen stopper, siger Søren Jørgensen, som er cykelhandler på Amagerbrogade.

Ny Amagerbrogade forventes at være klar til november i 2018.

Læs også Typer i KBH: Dronningen af Amagerbrogade