Aldi-butik får bøde på 40.000 kroner for chokolade-bommert

Aldi-butik solgte chokolade med forkert mærkning, selvom butikken var blevet infomeret om, at de skulle trække den tilbage fra hylderne.

Aldi i Vedbæk har fået en klækkelig bøde og en sur smiley. Arkivfoto. Foto: Asger Ladefoged / Ritzau Scanpix

Fødevarestyrelsen måtte finde bødeblokken frem, da de den 7. juni aflagde et kontrolbesøg i Aldi i Vedbæk.

Det viste sig, at butikken solgte en økologisk mælkechokolade, som Aldi to dage forinden – den 5. juni - havde tilbagekaldt over hele Sjælland.

Vi tager denne sag meget alvorligt

Kristian Jessen, PR- og kommunikationschef i Aldi

Årsagen til tilbagetrækningen var, at mælkechokoladen ved en fejl var mærket med ingredienslisten for mørk chokolade, og der var derfor fare for, at den kunne føre til allergiske reaktioner hos personer, som er laktoseintolerante (mælkeallergi, red.).

Ifølge Fødevarestyrelsens kontrolrapport var butikkens souschef blevet informeret om tilbagekaldelsen af chokoladen den 6. juni. Men da Fødevarestyrelsen den efterfølgende dag troppede op i butikken, fandt de ikke desto mindre 37 plader med den pågældende mælkechokolade på hylderne i butikken.

Fødevarestyrelsen kvitterede derfor med en bøde på 40.000 kroner til butikken samt en sur smiley for dårlig fødevarehåndtering.

Aldi tilbagekaldte den 5. juni et parti af denne økologiske mælkechokolade. Foto: Fødevarestyrelsen

Det fremgår yderligere af kontrolrapporten, at butikken ikke havde nogen procedure for tilbagetrækning af fødevarer. Dog oplyste butikken, at de ikke havde solgt nogle af chokoladepladerne.

Tager sagen alvorligt 

Kristian Jessen, som er PR- og kommunikationschef i Aldi, skriver i en mail til TV 2 Lorry, at der er sket en ”menneskelig fejl” i den pågældende Aldi-butik.

"Vi tager denne sag meget alvorligt, og vi har indskærpet reglerne over for personalet."

"Grunden til at varen ikke blev kasseret straks er, at Aldi gerne vil mindske madspild, og hvis en vare f.eks. kan sendes retur og få den rigtige mærkning på, så kan vi undgå madspild af gode produkter, der intet fejler, men desværre er blevet mærket forkert i første omgang af leverandøren," skriver Kristian Jessen.

Aldi på Banneskellet i Vedbæk. Foto: Google maps

Afviser manglende tilbagetrækningsprocedure

Kristian Jessen understreger samtidig, at Aldi-butikken i Vedbæk skam har en tilbagetrækningsprocedure, selvom Fødevarestyrelsen blev oplyst det modsatte, da de besøgte butikken.

"Selvfølgelig har vi en procedure. Procedure for tilbagekald er en del af vores egenkontrolprogram, som er påkrævet af alle fødevarevirksomheder." 

"I dette tilfælde var den pågældende medarbejder i butikken ikke blevet orienteret om, hvor denne procedure var og kunne derfor ikke fremvise den under kontrolbesøget. Det er en menneskelig fejl, men vi har indskærpet over for butikspersonalet, at alle skal være orienterede om, hvor vores egenkontrolprogrammer er, så de kan fremvises under besøg," skriver Aldis PR- og kommunikationschef.

På spørgsmålet om, hvorvidt sagen har fået personalemæssige konsekvenser, svarer Kristian Jessen, at det er noget, Aldi håndterer internt. Han oplyser endvidere, at Aldi har accepteret at betale bøden på de 40.000 kroner.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik