Foto: Lorry

Albertslund sparer penge på dyrere biler

Trods et mål om at 25 procent af de kommunale køretøjer skal være fossilfri, lever kun fire kommuner op til målet.

- Da vi havde vores kommunale hjemmepleje-biler i udbud sidste gang, var det simpelthen for dyrt at købe el-bilerne, siger Court Møller, der er radikal og formand for Miljø- og Teknikudvalget i Rudersdal.

- Derfor købte vi de små benzin-biler og de er også miljøbesparende. Men det ærger mig da, siger Court Møller.

Ingen biler i kommunen er el-biler eller hybridbiler. Rudersdal er en af de fem kommuner i regionen, der kun har benzin og dieselbiler.

Og det er ikke godt nok, i forhold til det mål, som region Hovedstaden satte sig i 2012. Allerede i 2015 skulle 25 procent af alle kommunernes køretøjer være fossil-fri. Men det er ikke tilfældet, skriver sn.dk.

En rapport som Oxford research udarbejdede sidste år viser, at kun fire af de 11 kommuner i regionen har nået målet med de 25 procent. En af dem er Albertslund kommune. 

Læs også København når op på 600 elbil-ladestandere

El-biler er billigere i drift

- De er dyrere i indkøb, men det der er vores erfaring er at driften er billigere i længden og så er det også billigere i driv-middel, siger borgmester i Albertslund, Steen Christiansen, Soc.dem., i dag til TV2 Lorry. Og det er kommunens el-biler han taler om.

- Og så er det vigtigt at vi efterlader os en grønnere klode, siger Steen Christiansen.

Foran rådhuset står to elbiler, som alle rådhusets ansatte kan booke, og så har hjemmeplejen også el-biler. I alt har kommunen 32 el-biler.

- Her i kommunen har vi en klimaplan og er i det hele taget en grøn kommune, siger Steen Christiansen. Så at købe el-biler er en naturlig ting for os. Vi skifter over til elbiler, når de almindelige er udtjente. 

Argumentet om den billige drift, der tjener el-bilens dyre indkøbspris ind, giver mening for Court Møller i Rudersdal:

- Det er klart noget vi skal ind at se på også, når vi næste gang skal have bilerne i udbud, siger Court Møller i Rudersdal kommune, da han hører om Albertslunds erfaringer.

Det er meget billigere at eje en elbil

Der er f.eks. ingen grøn ejerafgift på elbiler, ligesom elbiler parkerer gratis i vores storbyer.

Men fordi elbilen er mere enkel i sin opbygning, så er der ikke så mange sliddele, som skal udskiftes. Det er stort set kun bremser og dæk, som slides. En elbil skal ikke have ny udstødning, kobling, tændrør eller have skiftet olie.

Batterierne slides selvfølgelig også, men med de nye Lithiumbatterier, som kan klare 1000-2000 opladinger af hver en 200-400 km, så vil en batteripakke kunne holde mere end 250000 km og det vil i de fleste tilfælde være mere end bilens levetid.

(kilde: Dansk Elbil Komite)