Arkivbilleder Foto: TV 2 Lorry

Akuttelefon afviste dødssyg kvinde

Var det ikke for rengøringshjælpen, kunne det være gået helt galt for Jan Jensens hustru. Da hun sidste år bliver alvorligt syg, forsøger det desperate ægtepar forgæves at søge hjælp i sundhedsvæsenet.

»Det begynder med blærer og smerter i munden, som vores praktiserende læge hurtigt giver op over for og henviser til specialist i hals, næse og ører. Her får min kone det fortsat værre, ingen behandlinger virker, og pludselig har lægerne juleferie,« fortæller Jan Jensen til metroxpress.

Og den 26. december 2013 bliver Jan Jensens hustru for alvor dårlig. At spise er umuligt, blærerne breder sig til kroppen, læberne vokser sammen, alt er en stor smerte.

Jan Jensen vil have sin kone indlagt og ringer til Akuttelefonen i Region Sjælland. Men sygeplejersken afviser, henviser til vagtlægen og afslutter Jan Jensens bønner om hospitalshjælp ved at knalde røret på midt i samtalen.

»Akuttelefonen er jo der, vi blev afvist. Jeg var lamslået over, at sygeplejersken lagde røret på. Og man skulle jo tro, at man kunne ringe til Akuttelefonen, når man står i sådan en akut situation.«

Jan Jensen kontakter vagtlægen. Her bebrejder man ham, at problemerne ikke er ordnet hos egen læge inden jul og afviser at hjælpe hustruen, hvis kropshud nu falder af ved berøring.

Næste gang kører vi direkte på hospitalet

I stedet kommer venner til hjælp. En vens mor gør rent i en ejendom, hvor der findes en hals-næse-ørespecialist, som indvilger i at se hustruen den 27. december.

»Han ser på min kone i mindre end to minutter, siger, hun hurtigst muligt skal på Rigshospitalet, og ringer med det samme og bestiller tid. Her fatter man straks mistanke til, hvad hun fejler, nemlig en akut livstruende immunforsvarssygdom,« fortæller Jan Jensen:

»Opstår der en akut situation en anden gang, så kører vi direkte på hospitalet, det skal vi ikke have tilladelse til via et telefonopkald næste gang,« siger Jan Jensen til metroxpress.