Modelbillede Foto: Ólafur Steinar Gestsson / Scanpix

Akutlinje skaber tryghed og giver færre indlæggelser

Færre indlæggelser i psykiatrien, mere tryghed og bedre livskvalitet. Sådan lyder nogle resutlater for Køge Kommunes Akutlinje. Nu gøres linjen permanent.

Siden slutningen af 2014 har Køge Kommune haft en akutlinje, hvor psykisk sårbare borgere har haft mulighed for at få krisehjælp på alle timer i døgnet og alle dage i året.

Akutlinje-projektet er et socialt aktutilbud, som blev til, efter kommunens Social- og Sundhedsudvalg valgte at søge puljemidler fra staten til at oprette tilbuddet.

Tre år efter er slutevalueringen af akutlinjen så gode, at Køge Kommune har valgt at finde penge til at gøre ordningen permanent.

Evalueringen viser, at de personer, der har benyttet akutlinjen i Køge Kommune eller en af de 13 andre kommuner, der var med i projektet, har øjet deres tryghed og hjulpet dem til at klare hverdagen bedre.

Vi er rigtig glade for, at evalueringen viser, at borgere, der har haft hyppig kontakt med behandlingspsykiatrien gør brug af Akutlinjen, når de oplever en psykisk krise

Dora Olsen, DF, Social- og Sundhedsfmd. Køge Kommune

Samtidig viser evalueringen, at muligheden for at kunne ringe døgnet rundt er en betryggende faktor i sig selv.

Endvidere har akutlinjen bevirket, at der er færre indlæggelser i psykiatrien, og at de indlæggelser, som er, er kortere.

- Formålet med Akutlinjen er, at personer der oplever en akut krise, der påvirker deres livskvalitet, kan undgå, at det bliver værre og på den måde kan opretholde et trygt liv i deres eget hjem, og holde fast i deres netværk og deres arbejde eller uddannelse, siger formand for Social- og Sundhedsudvalget, Dora Olsen, Dansk Folkep., i en pressemeddelelse.

Læs også Sjællands Storkreds: Her er årets løfter til vælgerne

Flere og flere bruger telefontilbuddet

Siden opstarten er antallet af henvendelser steget støt, og i august i år havde der allerede været over 1800 henvendelser.

Det svarer til, at Akutlinjen har modtaget over otte henvendelser i døgnet fra personer, der oplever en akut psykisk krise. 

Medarbejderne på Ajutlinjen er uddannede og trænet i at afholde krisesamtaler, som giver tryghed og omsorg. Endvidere kan akutlinjens medarbejder udarbejde en kriseplan for borgeren, der tager udgangspunkt i den enkeltes behov.

Kriseplanen kan ubddrage både kommunale initiativer, behandlingstilbud, frivillige aktiviteter og støtte fra familie og venner.

På den måde får borgere i en psykisk krise bedre mulighed for at få den rette behandling og støtte på et tidligere tidpunkt, før tilstanden forværres og bliver sværere at behandle.

- Vi er i Social- og Sundhedsudvalget rigtig glade for, at evalueringen viser, at borgere, der har haft hyppig kontakt med behandlingspsykiatrien gør brug af Akutlinjen, når de oplever en psykisk krise og ikke - i lige så høj grad som tidligere - har behov for kontakten til behandlingspsykiatrien efter de har talt med en Akutlinjemedarbejder, siger Dora Olsen og fortsætter:

- Det betyder jo, at Akutlinjen virker efter hensigten og kan hjælpe borgeren til at fastholde en hverdag og skabe den nødvendige tryghed. 

Læs også Køge uden vand: Sådan skal borgere gøre, når det kommer igen

Angst, ensomhed og håbløshed største årsag til henvendelse

Siden projektstart og frem til august i år har Akutlinjen haft 4.160 henvendelser.

Derfor glæder det mig også, at det har været muligt at finde penge til at gøre Akutlinjen til et permanent tilbud til gavn for borgeren i Køge

Dora Olsen, DF, Social- og Sundhedsfmd. Køge Kommune

Ifølge Deloitte, der har udarbejdet slutevalueringen, er de primære årsager til borgernes henvendelser enten ensomhed, håbløshed eller angst.

Samtidig viser evalueringen, at op mod 90 procent hjælpes helt eller delvist ud af den akutte krise, da krisesamtalen har været med til at skabe tryghed og oplyst borgeren om muligheder for hjælp og støtte.

- Vi kan se, at et tilbud som Akutlinjen skaber mere tryghed og hjælper til en bedre livskvalitet hos dem der ringer. Derfor glæder det mig også, at det har været muligt at finde penge til at gøre Akutlinjen til et permanent tilbud til gavn for borgeren i Køge, siger Dora Olsen.