Arkiv foto Foto: TV2/Lorry

Aktionsgruppe skal sikre tog til tiden

De danske togpassagerer får ikke den service, de har krav på, mener et bredt flertal i Folketinget. Derfor skal der nu nedsættes et jernbaneudvalg bestående af fagfolk og pendlere.      

Den danske jernbane er ved at køre af sporet som følge af overfyldte tog, forsinkelser, nedbrudte signaler, IC4-tog, der ikke kan køre samt økonomisk rod i DSB og DSBFirst, skriver Berlingske.     
Udviklingen er så alvorlig, at et flertal i Folketinget frygter, at jernbanen ikke bliver i stand til at tage den største del af trafikvæksten i de kommende årtier, som ellers er et erklæret mål af hensyn til danskernes mobilitet.
     
Derfor er der bred opbakning til et forslag fra Dansk Folkeparti om at nedsætte et hurtigtarbejdende jernbaneudvalg med fagfolk, organisationer og pendlere.
     
Udvalget skal inden årets udgang komme med løsninger, der kan gøre togtrafikken på både statens og regionernes banestrækninger så attraktiv, at et stigende antal danskere med glæde vil vælge at benytte kollektiv trafik til gavn for klimaet og fremkommeligheden på vejene.
     
»Det er meget vigtigt, at nogle mennesker med forstand på jernbanen sætter sig sammen med pendlere og erhvervslivet og ser på, hvordan man fremadrettet kan sikre en god og stabil togdrift i Danmark,« siger Dansk Folkepartis trafikordfører Kim Christiansen til Berlingske.
     
»Hvis man ikke har et rentabelt og attraktivt produkt, får man ikke den samfundsmæssige effekt, at der kommer færre biler på vejene og flere mennesker i den kollektive trafik,« konstaterer han.
     
Kim Christiansen peger på, at der især er behov for en strategi for materielsituationen og organiseringen af togdriften, der »sejler lidt rundt i øjeblikket.«
     
Pendlere ikke overbevist
     
Transportminister Hans Chr. Schmidt (V) åbner for, at det kommende udvalg kan tage på studietur til udlandet og hente inspiration.
     
»Hvis udvalget finder smarte løsninger og intelligente tiltag andre steder, skal det da med i rapporten,« siger Hans Chr. Schmidt.
     
Han bakkes op af den konservative trafikordfører Henriette Kjær.
     
»Vi vil gerne have, at toget bliver førstevalget, når man skal vælge transport. Også efter finanskrisen,« siger Henriette Kjær.
     
Ifølge den radikale trafikordfører Johannes Poulsen haster det især med at finde løsninger frem til 2020, hvor elektrificeringen kan indledes, og en ny bane mellem København og Ringsted åbner.
     
 »Frustrationerne blandt passagererne er store, og der er virkelig brug for nogle hurtige svar, som kan styrke jernbanen på en klog og rigtig måde. Man kan med en vis ret hævde, at de sidste tyve år har været præget af, at man ikke har haft en gennemtænkt strategi,« siger Johannes Poulsen.
     
Nis Vind Larsen, der er pendlertalsmand på strækningen København-Kalundborg, tvivler på, at brugerne får stor indflydelse i jernbaneudvalget.
     
»Mange gange er mit indtryk, at vi får lov at komme til orde, så de kan sige, at de har hørt pendlerne. Men de retter sig sjældent efter det,« siger han.