Aftale: Nordsø-milliarder skal bruges på hurtigere tog

Ny politisk aftale henter 28,5 milliarder kroner på højere skat på Nordsø-olien til hurtigere og grønnere tog.

Regeringen, EL og DF er enige om en aftale om beskatning i Nordsøen, som øger statens indtægter med 28,5 milliarder frem mod 2040.

Med aftalen får en række olieselskaber i Nordsøen hævet deres lavere skat, så de fremover skal betale det samme som de tre store selskaber i Dansk Undergrunds Consortium (DUC).

- Jeg er meget tilfreds med, at vi har landet en aftale, som sikrer en mere fair og fornuftig beskatning af udnyttelsen af vores fælles ressourcer i Nordsøen.

- Aftalen skaber klarhed for virksomhederne fremadrettet, og vi sørger for, at staten får en større og mere rimelig andel af udbyttet fra Nordsøen. Det er en god og solid aftale med bred opbakning i Folketinget, siger skatteminister Holger K. Nielsen (SF) i en pressemeddelelse.

Som en del af aftalen laves der en overgangsordning, som betyder, at de nye beskatningsregler indføres gradvist for de berørte selskaber.

De ekstra milliarder skal bruges til at sikre grønnere og hurtigere tog til danskerne gennem den såkaldte togfond, der tager udgangspunkt i en timemodel mellem de største byer og elektrificering af hovedjernbanestrækningerne i Danmark.

- Jeg er både glad og stolt over, at vi i aftalen afsætter pengene fra harmoniseringen til kollektive og bæredygtige trafikinvesteringer til gavn for tusindvis af danskere.

- Vi tager med andre ord en del af udbyttet fra vores fælles naturressourcer og investerer dem i fælles grøn transport, siger Holger K. Nielsen.

Skatteministeren garanterer, at der vil være 28,5 milliarder kroner til togfonden, selvom olieprisen - og dermed også den ekstra skatteindbetaling - ikke udvikler sig som forventet.

- Hvis der er for få penge, så forpligter vi hinanden til at supplere op på de årlige finanslove.

- Vi kan garantere, at der vil være 28,5 milliarder i den nye togfond, siger han til TV2 News.