Foto: TV2/Lorry

Ældre, pendlere og unge slås om billigere billetter

Der er rift om regeringens billige billetter. Både pendlere, unge og ældre mener, de er de værdige modtagere, når regeringen deler en halv milliard kroner ud til billigere tog- og busbilletter ved årsskiftet.

Regeringspartierne er nemlig alle enige om at målrette pengene, fordi prisfaldet ikke kan mærkes, hvis det smøres ud i et tyndt lag over alle billettyper, skriver 24timer.
Ungdommen står først for, lyder det fra Yngresagens formand, Sofie Yde. Dyre billetter mærkes tydeligere, når man er på SU, end hvis man tjener 30.000 kroner om måneden, lyder argumentet.
»DSB's Wildcard er en god løsning, og vi vil gerne foreslå en lignende ordning i storbyerne, hvor billetpriserne er enormt høje, og der bor mange unge studerende. Det er mærkeligt, at man i København kan få mimrekort, når det immervæk er os unge, der tjener færrest penge,« siger hun til 24timer.
Men også de ældre mener, de skal have en bid af kagen, selvom seniorkonsulent Mirjana Saabye i Ældre Sagen slår fast, at andre grupper også skal tilgodeses.
»Især de ældste ældre er afhængige af den kollektive transport. De har færrest midler og har ikke valgfriheden, fordi de ofte ikke har bil eller har fået fornyet kørekortet. Ældres mobilitet er med til at styrke deres deltagelse i det sociale liv, og det skal ikke være økonomien, der afgør, om man kommer ud,« siger hun til 24timer.
Næh nej, lyder det fra pendlertalsmand Poul Struve Nielsen:
»Det er pendlerne, der rejser mest, og det er der, hvor man kan flytte mennesker fra biler til tog og gøre noget ved trængslen. De, som rejser mest, skal have rabatten,« siger han til 24timer.
Politikerne selv er dog mindre klare i spyttet, når det kommer til at udpege, hvilke grupper der skal tilgodeses.
»Mit mål i forhandlingerne er, at det skal blive attraktivt at flytte sig fra bil til bus - eller blive i bussen eller toget. Så dels skal vi gøre det attraktivt for unge, så vi undgår, at de køber en bil, men resten har jeg ikke lagt mig fast på,« siger SF's trafikordfører, Anne Baastrup, til 24timer.