Foto: Bax Lindhardt / Ritzau Scanpix

Ægtepar fik seks p-bøder: Nu ændrer Q-Park arbejdsgang

Et ægtepar fra Herlev fik flere parkeringsbøder, efter at deres nummerplade var blevet meldt stjålet. Nu retter Q-Park på deres systemer for at undgå lignende sager.

Tilbage i januar måned oplevede et ældre ægtepar fra Herlev at få stjålet nummerpladerne, mens deres bil stod parkeret i deres egen carport.

Men på trods af at tyveriet hurtigt blev meldt til politiet og pladerne efterfølgende blev afmeldt hos skat, har ægteparret Pedersen siden da - helt frem til april - modtaget seks parkeringsbøder samt en række rykkere fra parkeringsselskabet Q-Park.

Det skriver Herlev Bladet.

Læs også Ambassade fik 63 p-bøder: P-vagter chikanerer os

John Pedersen og hans hustru har de seneste måneder flere gange været i telefonisk kontakt med Q-Park for at forklare sagen og fremvist politianmeldelsen, der beviser deres uskyld, men lige lidt hjalp, når nye opkrævninger landede hos dem.

Bøde sendes til seneste ejer

Til Herlev Bladet forklarer Q-Parks direktør i selskabets danske afdeling, Alex Pedersen, at Q-Parks it-system ikke kan lure, når nummerplader bliver afmeldt i Skats Motorregister.

I forbindelse med en udskreven P-afgift vil systemet derfor altid sende den til den sidst angivne ejer af den pågældende nummerplade.

Læs også Kommune lægger sig ned efter dom: Vi betaler p-bøder tilbage

Da Skat beholder de afmeldte plader i sit system i 10 år frem, vil Q-Park altså fortsætte med at få de samme adresseoplysninger. Med mindre pladerne bliver omregistreret eller fundet og destrueret.

Derfor var proceduren før denne sag, at kunden skulle ringe ind for hver uretmæssig P-afgift og gøre opmærksom på det. Blandt andet med kopi af en politianmeldelse.

Udbygger it-systemet

Den procedure ændre Q-Park i Danmark nu ved at udbygge it-systemet med en såkaldt fejlliste, hvor stjålne og afmeldte nummerplader kan komme på, når en kunde ringer ind for at gøre opmærksom på en uretmæssig afgift. Derefter vil det også fremgå af P-vagterne håndterminaler, at pågældende plader er fejlmeldte.

- Så man skal altså stadig ringe ind til os første gang, man får en afgift«, understreger Alex Petersen, der også har indskærpet over for sine medarbejdere ved telefonerne, at de skal sørge for at registrere de afmeldte plader, så kunden ikke behøver at ringe ind flere gange, siger direktør Alex Pedersen til Herlev Bladet.

Læs også Fjerner nummerplader for at undgå p-bøder

Han understreger dog, at det er en anden sag med stjålne biler, for dem kan ejerne i princippet få tilbage igen. Derfor skal man i de tilfælde kontakte P-selskabet hver gang, man får en fejlagtig afgift. Med mindre man har afmeldt nummerpladerne.

Alex Pedersen oplyser, at ægteparret har fået annulleret alle opkrævningerne.