96 næser for kritisable sager

Der begås for mange fejl, og medmenneskeligheden glemmes ofte på Københavns Rådhus, lyder kritikken fra ombudsmand.

Alt for mange københavnere behandles ubetænksomt af embedsmænd på
rådhuset og udsættes for dårlig og langsommelig sagsbehandling.
Det mener kommunens egen ombudsmand, borgerrådgiver Johan Busse,
som sidste år uddelte 96 næser for kritisabel sagsbehandling på
først og fremmest det sociale område samt integrations- og
beskæftigelsesområdet, skriver Berlingske Tidende. Især
ressourcesvage mennesker og psykisk syge borgere blev i 2008
udsat for et regelrytteri, hvor der ikke var plads til
medmenneskelig omsorg, siger Johan Busse. F.eks. gav han en stor
næse, da en klaustrofobisk mand blev beordret til at gennemføre
en samtale i et lukket rum, fordi forskrifterne sagde, at det
skal man i sager med personfølsomme oplysninger. Men manden blev
så opskræmt, at han efterfølgende måtte have ekstra
behandlingshjælp. »Effektive rutiner er nødvendige i en moderne
forvaltning, men de må ikke stå i vejen for almindelig omtanke.
Man er nødt til at forholde sig til det enkelte menneske,« siger
Johan Busse. Det er femte gang, at københavnernes ombudsmand må
løfte pegefingeren i en årsberetning, fordi der bliver begået
alt for mange fundamentale fejl, som går ud over borgernes
retssikkerhed.Klart utilfredsstillende »Jeg ville gerne have
kunnet aflæse af tallene i årsberetningen, at der sker
forbedringer. Det kan man se på konkrete områder, men ikke for
kommunen som helhed. Og det er klart utilfredsstillende,« siger
Johan Busse.Næstformand i Borgerrådgivningsudvalget, Martin
Hirsch (V), giver ombudsmanden ret i, at forvaltningerne skal
oppe sig, så antallet af klager over fejl og smøl reduceres.
Samtidig forventer han, at rådhusets ledere træder i karakter og
får skabt plads til medmenneskelighed. »Vi har alt for mange
klager, og det er ikke godt nok. Og en klar politisk melding fra
os bliver, at nu skal der ske noget ude i forvaltningerne. Jeg
tror, vi fra politisk side skal være lidt mere skarpe. Vi har
givet snor igennem flere år, men nu er timeglasset ved at være
løbet ud,« siger Martin Hirsch.