600 tons stål og 24.000 tons grus: Nu starter oprydning efter ny bro

En midlertidig havn og dæmning til arbejdet med Kronprinsesse Marys Bro skal fjernes, og så skal fjorden reetableres.

Enorme mængder sand og grus og utallige tunge jernplader skal i den næste tid bugseres væk fra Frederikssundsområdet.

De store mængder jern og grus har været brugt til etablering af en midlertidig havn og dæmning i forbindelse med arbejdet på Kronprinsesse Marys Bro, der går over Roskilde Fjord og forbinder Frederikssund by.

Men nu er anlægsarbejdet stort set færdigt, og derfor skal havn og dæmning fjernes og til sidst skal fjordbunden reetableres.

- Dæmningen skal vi have fjernet over de kommende måneder. I bund og grund består det af en masse gode brugsmaterialer, vi har lagt ud som havn hernede for alle de marine aktiviteter, der foregik hernede i forbindelse med, at vi har opført Kronprinsesse Marys Bro, siger Henrik Vincentsen, der er projektchef hos Vejdirektoratet, til TV 2 Lorry.

- Det er ganske simpelt. Det er med en gravemaskine, som kommer til at grave det op på en dumper, som kører materialerne væk, tilføjer han.

Fakta om fjordforbindelsen

Fjordforbindelsen bliver en knap 10 km lang 4-sporet motortrafikvej syd for Frederikssund og knap 1,4 km vil ligge på en højbro mellem Marbæk og Tørslev Hage.  

 

Projektets samlede budget udgår cirka 2 mia. kr., og den nye fjordforbindelse og betalingsanlægget forventes åbnet ultimo 2019.

 

Kilde: Vejdirektoratet

I alt skal der fjernes 600 tons stålplader og 24.000 tons grus i forbindelse med arbejdet.

De enorme mængder grus har dog ikke været brugt for sidste gang.

Planen er nemlig, at materialerne skal bruges til etablering af vejen til broen.

- Der er rigtig mange gode materialer i det.

- I første omgang lægger vi det op, og så sørger vi for at dræne det vand, der måtte være i materialerne af, så vi kan genbruge det til at indbygge i vejen længere oppe. Så de bliver genbrugt andre steder på byggeriet, siger Henrik Vincentsen.

Byggeriet af Kronprinsesse Marys bro er nu så langt, at vejdirektoratet er gået i gang med at rydde op efter sig.

Arbejdet forventes at tage frem til maj måned, og her er det også planen, at fjordbunden skal være reetableret.

Når bunden skal reetableres, sørger byggefolket for, at den kommer i samme niveau som før, broen blev bygget.

Herefter vil naturen selv tage over og strøm og bøger vil forme bunden, så den bliver, som den var.

- Så når vi har forladt området helt her, så vil man stort set ikke kunne se, at vi har været her, fortæller Henrik Vincentsen fra Vejdirektoratet.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik