600 p-pladser sløjfes i København: Nu skal flere bilister kæmpe om færre pladser

Københavns Kommune kalder 580 p-pladser for erstatningspladser til de 600 p-pladser i Middelalderbyen, som nu sløjfes. Pladserne kan dog benyttes af 1600 beboere.

Om lidt bliver halvdelen af p-pladserne fjernet i hjertet af København. 

Københavns Kommune blev i budgetaftalen for 2023 nemlig enige om at mindske antallet af p-pladser i Middelalderbyen. 

Nu oplyser kommunen, at der konkret er tale om 600 pladser, der vil blive sløjfet i det nye år. Der vil dermed være 450 p-pladser tilbage i området plus de 580 "erstatningspladser", som vil blive stillet til rådighed i parkeringshuset under Israels Plads.

I forvejen er der omkring 1600 licenser tilknyttet de 580 pladser, oplyser Teknik- og Miljøforvaltningen til TV 2 Lorry. 

Bilisterne med beboerlicens til Middelalderbyen har dog også mulighed for at parkere i resten af Indre Bys parkeringszone. 

Det er der ikke meget erstatning over, mener Nørre Kvarters Beboerforening.

- Det er en straf, kommunen giver os. Selvom det er os i Middelalderbyen, der har den mindste tilvækst af biler i København, siger Søren Rud, formand for beboerforeningen.  

P-pladserne ved Israels Plads er nemlig slet ikke øremærket til de beboere i Middelalderbyen, som i det nye år vil miste deres pladser.

De kan benyttes af alle med beboerlicens i Indre By.

Derudover vil antallet af disse erstatningspladser kun falde med årene. 

Parkering i Indre By

Her er de vigtigste tal vedrørende parkering i hjertet af København: 


  • Der er omkring 1050 parkeringspladser i Middelalderbyen. Fra 2023 bliver 600 af dem fjernet, så der er 450 tilbage. 


  • Københavns Kommune henviser bilisterne med beboerlicens fra Middelalderbyen til parkeringshuset under Israels Plads, hvor 580 p-pladser vil være tilgængelige frem mod slut 2023. 


  • I 2024-2028 vil der være 520 p-pladser ved Israels Plads tilgængelige. 


  • Fra 2029-2031 vil der være 480 p-pladser ved Israels Plads tilgængelige. 


  • På nuværende tidspunkt har 1589 personer en beboerlicens, der giver adgang til de p-pladser ved Israels Plads, som kommunen henviser til. 


Kilde: Københavns Kommune

De 580 pladser vil stå til rådighed frem mod udgangen af 2023. 

Derefter vil de skrumpe ind til 520 pladser i 2024-2028, for til sidst blot at udgøre 480 pladser i 2029-2031. 

Det undrer Søren Rud. 

- Det er et problem. De fleste, der har bil i Middelalderbyen, har brug for det. Det kan være svagt gående, børnefamilier eller folk, der rent faktisk skal transportere tunge ting, siger han.

Farvel til konditoren

På trods af, at der næsten er tre licenser for hver parkeringsplads, mener Teknik- og Miljøforvaltningen, at der er gode chancer for at få en plads, særligt i aftentimerne, da belægningen i Indre By er lav sammenlignet med andre bydele.

Også selvom der i det nye år højst sandsynligt vil komme 600 bilister til.  

Søren Rud kender godt til p-pladserne ved Israels Plads, for hans bil holder der allerede. Det har den gjort i det års tid, de 580 "erstatningspladser" har været tilgængelige. 

De mest uheldige beboere fra Middelalderbyen kan fra næste år risikere at skulle gå to kilometer hen til deres bil, hvis de kan få en p-plads ved Israels Plads.
De mest uheldige beboere fra Middelalderbyen kan fra næste år risikere at skulle gå to kilometer hen til deres bil, hvis de kan få en p-plads ved Israels Plads.
Foto: Grafik: Louise Cassens/TV 2 Kosmopol

Det bekymrer ham, at antallet af p-pladser fremadrettet vil skrumpe markant, samtidig med at flere højst sandsynligt vil benytte dem. Det kan i sidste ende gå ud over bylivet, mener han. 

- Principielt er det fint at ville have færre biler i byen, men det skal være de rigtige, det går ud over, siger Søren Rud:

- Jeg bor selv ved siden af et fantastisk konditori, hvor ejeren frygter at måtte flytte, hvis hendes kunder ikke kan få lov til at komme og parkere deres bil, når de eksempelvis skal hente en bryllupskage. 

Plads til nattelivet

Københavns Kommunes teknik- og miljøborgmester, Line Barfod (EL), fortæller, at p-pladserne fjernes for klimaets skyld. 

- Vi står midt i en galoperende klimakrise. Vi har brug for øjeblikkelig handling, der virker her og nu, siger Line Barfod i en pressemeddelelse:

- Her er det afgørende at få mindsket biltrafikken og skabt bedre forhold for cyklister. Forslaget er en udløber af borgernes egne ønsker, og jeg er ikke i tvivl om, at det vil skabe meget bedre byrum, og Middelalderbyen vil blive et bedre sted både for beboere og dem, der færdes i trafikken. 

Den forklaring giver Søren Rud dog ikke meget for. 

- Vi i beboerforeningen tror ikke, at det vil hjælpe på forurening, tværtimod. De, der kører herinde, kommer jo til at køre vanvittigt meget rundt for at lede efter parkering, siger han. 

De fjernede p-pladser skal give plads til cykelstativer, som kommunen vil rykke væk fra gaderne. I alt skal 700 cykelstativer flyttes, mens 1000 cykelstativer skal etableres. 

Men beboerforeningen frygter, at det ikke kun vil være cykler, der optager de droppede p-pladser. 

- Vores største bekymring lige nu er, om den i forvejen voldsomme og støjende udeservering vil blive endnu mere udvidet, når bilerne fjernes, og at nattelivet vil få mere plads, siger han. 

Kampen om parkeringspladser skærper til i det indre København - for snart bliver der nedlagt 600 p-pladser i MIddelalderbyen. Det har et flertal i Københavns Kommune nemlig besluttet som en del af budgetaftalen for næste år.

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik