Foto: Lars Havn Eriksen / Scanpix

42-årig gennemlappet motorvej: Nu skal strækning brydes helt op

Siden 1976 er en strækning på Vestmotorvejen vest for Køge blev lappet så mange gange, at det ikke længere giver mening. Om få dage starter et større vejarbejde, der skal modernisere strækningen.

Motorveje bygget på beton hører efterhånden til sjældenhederne på det danske vejnet. Men på Vestmotorvejen ved Vemmedrup vest for Køge ligger der fortsat en strækning, som nu er i en så dårlig forfatning, at betonen må udskiftes og motorvejen moderniseres.

Det skriver Vejdirektoratet i en pressemeddelelse.

Læs også Fra i dag vendes ensretningen på klassisk københavnergade

Strækningen stammer fra 1976, hvor motorveje typisk blev bygget på et underlag af betonplader. I årenes løb er der blevet lagt ny asfalt på strækningen talrige gange, men betonens dårlige tilstand har betydet, at asfalten er blevet lappet med kortere og kortere mellemrum.

En dyr løsning, der hver gang samtidig er til stor gene for trafikken.

Derfor går man nu i gang med et omfattende vejarbejde for at få fjernet betonen på den fire kilometer lange strækning fra sammenfletningen af Vest- og Sydmotorvejen ved Køge og frem til Vemmedrup.

På kortet her kan man se præcis, hvilken strækning der er tale om. Foto: Vejdirektoratet

Her bliver hele den underliggende vej brudt op og vejen bygget op på ny, men det store arbejde ventes - ifølge Vejdirektoratet - ikke at give større gener for trafikanterne.

Dog er der en hastighedsbegrænsning på 80 km/t, så bilister på strækningen må forvente længere rejsetid. De smallere spor gør desuden, at brede transporter ikke må overstige 4,5 meter.

Læs også Julie er plaget af støj: Bor klos op ad landets største motorvejskryds

Vejdirektoratet opfordrer til, at man er ekstra opmærksom på skiltningen og vejens forløb, da der vil komme perioder, hvor trafikken flyttes over i midlertidige kørespor. Og så skal man naturligvis være opmærksomme på fotovogne, der af og til vil tage opstilling ved vejarbejdet.

Arbejdet starter onsdag den 4. juli og forventes afsluttet efter 13 uger med udgangen af september. Det udføres først på strækningen i retning mod København, hvorefter det flyttes over i retning mod Ringsted senere på sommeren. 

Plan for vejarbejdet

Vejarbejdet gennemføres efter følgende plan, som dog kan blive justeret undervejs:  

4. juli til midt juli: Der arbejdes i nødsporet og i det tunge spor. Arbejdet er lagt om natten og ventes ikke at give store gener for trafikanterne. Dog er der en hastighedsbegrænsning på 80 km/t. De smallere spor gør desuden, at brede transporter ikke må overstige 4,5 meter.

Midt juli til start august: Midlertidig asfaltering af midterrabat. Arbejdet foregår om dagen. Der vil være to smallere spor og 80 km/t i østgående retning.

Midt august til slut september: Betonstrækning fjernes og ny vej opbygges. Arbejdet foregår om dagen. Der vil være to smallere spor i hver retning og 80 km/t.
Bilister på strækningen må forvente længere rejsetid. Endvidere vil Salby rasteplads være lukket fra midt i juli til slutningen af september.

Kilde: Vejdirektoratet

Læs også Med motorvejen som nabo: Et uberørt natureksperiment - som du ikke må besøge