3F raser mod nyt bagagegebyr i SAS

Bagagen bliver tungere, når der er gebyr på kuffert nummer to, lyder det fra 3F. Fagforbundet kalder nyt SAS-gebyr dårligt for arbejdsmiljøet.

Nyt bagagegebyr hos SAS for kuffert nummer to vil betyde flere dårlige rygge hos de medarbejdere, der skal slæbe bagagen, siger 3F.

SAS har indført et nyt bagagegebyr på flyrejser til USA, men det bliver mødt med ærgrelse hos 3F i Kastrup. Fagforbundet har ført en lang kampagne for at få folk til at pakke lettere - og hellere to lette end en tung kuffert.

Derfor er bagagegebyret et skridt i den forkerte retning for arbejdsmiljøet i lufthavnen, siger Henrik Bay-Clausen, formand for 3F i Kastrup.

- Hvis flypassagerne kan spare penge ved at pakke det hele sammen i en kuffert, så gør de jo det. Det er rigtig ærgerligt, at SAS har følt sig tvunget til at hoppe med på den vogn, siger han.

Problemet er ifølge 3F, at langt det meste af bagagen i lufthavnene stadig håndteres manuelt - det vil sige, at der er personale, der slæber kufferter af og på fly og bagagebånd med håndkraft.

Salgsdirektør hos SAS Danmark Per Møller Jensen forstår 3F's bekymring, men siger, at SAS har overvejet problemstillingen.

- Men erfaringen fra de andre selskaber, som har indført samme bagagegebyr, viser, at bagagemængden generelt falder med 20 procent, siger han.

3F Kastrup har sammen med blandt andre Novia og Cimber kørt Kuffertkampagnen under sloganet "Tænk på dem der bærer - kom mindre i din kuffert".

Også SAS var en del af kampagnen indtil for nyligt.

- Problemet er selvfølgelig, at SAS ikke tjener penge alene på billetten. Men vi havde hellere set, at man havde indført et gebyr per kilo bagage, siger Henrik Bay-Clausen.

Fra 1. april indfører SAS et gebyr på 300 kroner på passagernes kuffert nummer to på rejser til og fra USA.

/ritzau/